Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Färre elever och lärare känner sig trygga i skolan, visar Skolenkäten. Även studieron har försämrats.

Fler känner sig otrygga i skolan

Färre elever och lärare känner sig trygga i skolan, visar höstens Skolenkät. Även studieron har blivit sämre.

Tio procent av eleverna känner sig inte trygga i skolan. För fem år sedan var siffran sju procent.

- Att en av tio inte känner sig trygg i skolan är väldigt allvarligt, säger Per Gillström.

De otrygga eleverna har generellt en mer negativ bild av skolan. De finner skolarbetet mindre intressant och upplever även mindre studiero än de trygga eleverna.

Otrygga flickor

Färre flickor än pojkar svarar att de känner sig helt trygga. Medan 49 procent av pojkarna instämmer helt i att de känner sig trygga, är den motsvarande siffran för flickor 39.

Det gäller inte bara den upplevda tryggheten. Flickor svarar i stort mer negativt än pojkar på Skolenkätens frågor, enligt Per Gillström.

- Flickor är mer negativa i sina svar på så gott som varje påstående.

Mindre studiero

Allt fler elever tycker också att andra elever stör ordningen i klassrummet. 2013 svarade 51 procent av eleverna att andra elever stör, jämfört med 58 procent i höstens enkät. Samtidigt har det blivit vanligare att lärare i grundskolan svarar att en stor del av undervisningstiden går åt till att upprätthålla ordningen i klassrummet, från 31 procent 2013 till 37 procent 2018.

Frågan om studiero är den som får flest negativa svar från elever i både grund- och gymnasieskolan. Runt tre av tio elever svarar i höstens enkät att de inte har studiero på lektionerna, 2013 var det runt två av tio.