Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I dag döps ett av MTR Express tåg till Trainy McTrainface, vid en ceremoni på Göteborgs centralstation. Arkivbild.

Folkets val – Trainy McTrainface

Boaty McBoatface var för lite för ovärdigt för den brittiska regeringen. Men tågbolaget MTR Express tvekade inte när svenska tidningsläsare fick bestämma – och fick en viral succé på köpet. I dag får Trainy McTrainface officiellt sitt namn.

När det nya brittiska polarforskningsfartyget, med en byggkostnad på motsvarande drygt två miljarder kronor, förra året skulle namnges fick folket säga sitt via en omröstning på internet. Det gick inte riktigt som det brittiska forskningsrådet hade tänkt sig.

Till slut satte vetenskapsminister Jo Johnson ner foten. I stället för Boaty McBoatface är det därför RRS Sir David Attenborough som just nu håller på att byggas på ett varv i Birkenhead nära Liverpool.

Folkets missnöje, på exempelvis Twitter, var stort. Och plåstret på såren, att åtminstone en fjärrstyrd forskningsubåt döptes till Boaty McBoatface, hjälpte föga.

Desto större var glädjen i somras, när det blev känt att ett av MTR:s tåg mellan Göteborg och Stockholm får namnet Trainy McTrainface efter en omröstning i samarbete med tidningen Metro.

Nyheten fick snabb spridning på nätet och blev omskriven av exempelvis BBC och CNN.

- Vi hade inte räknat med att det skulle bli en så enorm spridning, framför allt internationellt, säger Per Nasfi, marknadschef på MTR Express, till TT inför tisdagens dopceremoni.

- Det är naturligtvis med Boaty McBoatface i bakgrunden. Men vi tycker att namnet är klockrent.