Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle.
Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Bild: Efrem Lukatsky/AP/TT

Försvarsmakten följer skadade fartygets rutt

Det skadade fartyget MV Ruby, lastat med 20 000 ton ammoniumnitrat, ska med hjälp av lots segla genom Kattegatt och Stora Bält under helgen, rapporterar danska TV2.
Men fartygets slutdestination är fortfarande oklar.

ANNONS

– Vi kan bekräfta att lots har beställts för fartyget och att detta har skett i enlighet med reglerna om passage genom internationellt vatten, säger Anne Heinze, presschef på lotsföretaget DanPilot till TV2.

Den lots som ska assistera kommer att gå ombord under lördagen och gå av när fartyget passerat Gedser, på Falsters sydspets.

Danmarks sjöfartsmyndighet har utfärdat en navigationsvarning för sjöfarten i området och uppmanar till "stor försiktighet och största möjliga avstånd”.

Fartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador. Strax efteråt sökte MV Ruby nödhamn i Tromsö på grund av skadorna som påverkar både framdrivning och styrförmåga.

ANNONS

Väntar på instruktioner

Nu bogseras fartyget utanför Norges sydkust. Fartyget har tidigare uppgett Klaipeda i Litauen som slutdestination – där det inte ska vara välkommet.

Kustbevakningen kan inte bekräfta MV Rubys slutdestination. Just nu väntar fartyget på vidare instruktioner från ägarna om destination och rutt.

– Det vi vet är att hon befinner sig i Norge och väntar på vidare instruktioner och att hon befinner sig på internationellt vatten, säger Pernilla Johansson, presskontakt på Kustbevakningen.

– De söker en hamn att gå iland för att laga skadorna. Det är inte alla hamnar som är nödhamnar och som kan ta emot, säger Pernilla Johansson.

Farligt gods

Enligt Kustbevakningen klassas ammoniumnitrat som farligt gods. Transporter av ämnet är vanligt förekommande och sker till och från svenska hamnar dagligen.

Det finns regelverk för hur ammoniumnitrat ska transporteras och hanteras, och om dessa följs kan transporten ske på ett säkert sätt. Explosionsrisken bör betraktas som låg i nuläget, skriver Kustbevakningen på sin hemsida.

På krisinformation.se skriver MSB att "svenska myndigheter (har) identifierat risker med transporten och säkerställer en god beredskap och hantering om fartyget anlöper svenskt vatten".

Även Försvarsmakten följer hur fartyget rör sig.

– Vi har ett samarbete med alla berörda myndigheter, säger Marie Tisäter, vakthavande kommunikatör på Försvarsmakten.

ANNONS

– Vi följer noga vad som händer.

Fakta: Nödhamn

Ett fartyg i nöd kan ansöka om så kallad nödhamn (skyddad plats) om fartyget befinner sig i en nödsituation. Rätten att söka nödhamn regleras i flera internationella sjöfartskonventioner.

Nödsituationen kan handla om fara för människoliv eller skydd för miljön.

Även om internationella regler anger att ett fartyg har rätt att söka nödhamn, är det den berörda staten som har sista ordet och kan neka tillträde om det innebär en betydande risk för till exempel miljön, infrastrukturen eller befolkningen.

Källa: IMO (International Maritime Organization), Sjöfartsverket

ANNONS