Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Karolinska universitetssjukhuset. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Hjärtstillestånd efter läkemedelsförväxling

En kvinna som låg nedsövd i respirator på Karolinska universitetssjukhuset i Solna fick plötsligt hjärtstillestånd sedan en sjuksköterska av misstag givit henne en injektion med kaliumklorid i stället för natriumklorid, rapporterar Vårdfokus.

Enligt den lex Maria-anmälan sjukhuset skickat till Inspektionen för Vård och omsorg var kvinnan nedsövd efter en hjärnblödning. För att minska trycket i huvudet injicerades natriumklorid. Efter en av injektionerna fick hon omedelbart hjärtstillestånd men personalen fick snabbt i gång cirkulationen igen, enligt sjukhuset.

Enligt en intern utredning hade ampullen med kaliumklorid av oklar anledning hamnat i en kartong avsedd för natriumklorid och de olika ampullerna är mycket lika varandra till utseendet.

Enligt sjukhuset är det osannolikt att patienten fått ytterligare hjärnskador än de som förväntades av hjärnblödningen.