Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Många år har gått sedan morddramat i Knutby vände upp och ned på den lilla uppländska orten. Arkivbild.

Ilska och besvikelse bland Knutbybarnen

Åren har gått sedan morddramat i uppländska Knutby vände upp och ned på den lilla orten där pastorn, "Kristi brud" och barnflickan på uppdrag av gud stod i händelsernas centrum. Ny forskning sätter barnens tillvaro i centrum – i en församling i förfall.

Mordet på den dåvarande pastorn Helge Fossmos fru, som han själv dömdes till livstids fängelse för att ha anstiftat, ledde till en storm av kritik mot Filadelfiaförsamlingen i Knutby. Sektanklagelserna har haglat mot församlingen som trots allt höll sig vid liv.

Men 2016 hände något. På uppmaning av församlingen klev ledarna ner, vilket blev början till slutet för den nästan 100 år gamla församlingen som formellt upphörde förra året.

I en ny avhandling vid Göteborgs universitet kartläggs barnens upplevelser, som förändras i takt med församlingens väg mot undergång.

- De idealiserande beskrivningarna av ledare och föräldrar gav vika för en annan berättelse där de tidigare ledarna uppfattades som falska och auktoritära, säger Sanja Nilsson, doktorand vid Göteborgs universitet.

Social uteslutning

Forskningen bygger på intervjuer med ett 20-tal före detta medlemmar i åldrarna 7 till 25 år om synen på församlingen före och efter att den upphörde. Bilden växer fram av en församling med olika sorters medlemsnivåer, stadier av andlig status och kategoriseringar som gjorde att vissa blev utfrysta.

- Den sociala exklusionen har varit återkommande. Blev man bedömd som fel var man utesluten ur gruppen. Det kunde handla om en vecka till flera år – de som drabbades hårdast mådde psykiskt väldigt dåligt och kände att de inte ville leva längre, säger Sanja Nilsson.

Alla barn uppfostrades inte heller av sina föräldrar utan placerades med personer som gruppen ansåg var bättre lämpade.

- Vissa av ungdomarna har fått finna sig i att vara på väldigt höga positioner, över sina föräldrar, säger Sanja Nilsson.

Kristi brud och personkult

Medierapporteringen handlade mycket om den hårda ledaren i församlingen som var utsedd till "Kristi brud" – en personkult som barnen också kände av. De yngre längtade men fick sällan träffa henne och för ungdomarna fanns en nära relation.

- Speciellt före händelsen fanns det ett narrativ om att hon var närmare gud, hade större andlighet och att hon var utsatt för förtal av medier. Ungdomar tog spontant upp hur illa hon blivit behandlad i medierna. Men efter uppbrottet 2016 var de mycket mer kritiska, säger Sanja Nilsson.

Barnen idag

Livet i församlingen var ett liv i nuet. De skulle vara redo för Jesus som när som helst kunde komma. Barnen rustades inte för framtiden särskilt bra och många kämpar än i dag med att göra upp med sitt förflutna, de före detta ledarna och föräldrarna, enligt Sanja Nilsson.

- De flesta har flyttat därifrån och utvecklats vidare på egen hand. Men de är arga och besvikna, de har fått ta itu med sina föräldrar.