Jonna & Jocke Lundell är de största svenska makthavarna i sociala medier. Arkivbild.
Jonna & Jocke Lundell är de största svenska makthavarna i sociala medier. Arkivbild.

Invandringskritik får genomslag på Twitter

Jocke & Jonna är de största svenska makthavarna på sociala medier. Det visar Medieakademins Maktbarometer som presenterades för första gången på Mediedagarna i Göteborg. Samtidigt vinner de som är kritiska till svensk invandringspolitik mark, särskilt på Twitter.

ANNONS
|

Den nya Maktbarometern är tänkt att ge en bild av vilka aktörer på sociala medier i Sverige som har störst genomslag.

- Barometern ger data på en känsla som många har att helt nya aktörer, långt ifrån de redan etablerade, har fått en stark påverkan i samhället, inte minst på ungdomar, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.

Förutom vilka som är mest populära noterar undersökningen också trender. Och en trend som Medieakademin kan se på Twitter är att politiska högerkrafter får stort genomslag. Bland årets främsta klättrare finns moderaten Hanif Bali och Sverigedemokraterna.

ANNONS

Kritiska till politiken

Och de mest högljudda märks mest.

- Särskilt de som är kritiska till svensk invandringspolitik. De har vunnit ett enormt stort genomslag, säger Karlsten.

- De som lockas av det här är ofta unga som förstår värdet av att följa och gilla, för det i sig ger en känsla av makt, säger Tobias Landén, strateg i sociala medier vid Qlok.

- Den hätska tonen kan lockar människor att reagera. Det behöver inte innebära att inlägget har berört. Reaktionen kan vara rent känslobaserad, säger han.

Till andra kanaler

Många vänder sig i dag till andra kanaler än de traditionella. Genomslaget är störst för Facebook och Youtube där mellan 70 och 80 procent av alla svenskar kan ses som användare. Ofta är det inlägg om skratt, trams och livsstil som får störst genomslag.

ANNONS

- Men säg att någon av dessa med stor påverkan beslutar sig för att ta politisk ställning inför nästa år. Då skulle frågan hamna på agendan för hundratusentals unga i Sverige, säger Emanuel Karlsten.

Samtidigt menar han att de som ligger högt på Maktbarometern inte nödvändigtvis har politisk makt.

- Men vi vill peka på att de som har inflytande, inte minst på unga, är de som formar samhället. Om vi förflyttar vår uppmärksamhet från traditionella medier till de sociala kanalerna så är det de aktörerna som kommer att forma vår världsbild, säger Karlsten.

Tidigare dokusåpakändis

Joakim "Jocke" Lundell (Berg) är en tidigare dokusåpakändis (Kungarna i Tylösand) som gift sig med Jonna Lundell. De har också varit huvudpersoner i tv-serien Jockiboi TV. Deras kanaler är ohotade i toppen i Maktbarometer.

TT
Fakta: Så har Maktbarometern gjorts

Medieakademin har i undersökningen listat de 30 största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube.

För varje placering på respektive lista får ett procentuellt värde utifrån hur välbesökt deras plattform är.

Placeringarna viktas samman och de som har stor närvaro på alla plattformar premieras, för att sedan vikta samman dem till den slutgiltiga Maktbarometern.

Maktbarometern är framtagen med hjälp av företagen TenFifty, Recorded Future och organisationen Digital Reliance under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner och Linda Hörnfeldt från Medieakademin.

Fakta: Maktbarometern i sociala medier 2017

1. Jocke & Jonna

2. Pewdiepie

3. Expressen

4. Therese Lindgren

5. Lucas Simonsson (JLC)

6. Thomas Sekelius

7. Newsner

8. TV4

9. ijustwanttobecool

10. Tova Helgesson

Källa: Medieakademin

Fakta: Störst i olika sociala kanaler

Mäktigast på Twitter i Sverige:

1. Carl Bildt, 2. Zara Larsson, 3. Pewdiepie

Mäktigast på Instagram i Sverige:

1. Joakim Lundell, 2. Therese Lindgren, 3. Tova Helgesson

Mäktigast på Youtube i Sverige:

1. Pewdiepie, 2. Jocke & Jonna, 3. Therese Lindgren

Mäktigast på Facebook i Sverige:

1. Expressen, 2. Newsner, 3. Uppskattat

Källa: Medieakademin

ANNONS