Kartläggning visar: raggare äter mer korv än lastbilsförare

Varken småbarnsfamiljer eller yrkeschaufförer äter mer än andra och hipsters ogillar fullkornsbröd. En ny Sifo-undersökning tar död på en rad korv-relaterade föreställningar och slår fast vilka som är de största fantasterna: raggarna.

ANNONS

I snitt äter svenskarna 60 korvar per år, det visar den korvkartläggning som Kantar Sifo gjort, skriver Fast food magazine. Över 3 000 personer ska ha deltagit i undersökningen och fått beskriva sig själva enligt ett antal identitetsmarkörer.

Trodde småbarnsfamiljer åt mer

Bensinmackskedjan Circle K har beställt kartläggningen och trodde att den skulle visa att yrkeschaufförer stod för en stor del av ätandet, skriver Fast food magazine. Det gjorde de inte, och inte heller förväntade hantverkare eller småbarnsfamiljer äter mer än genomsnittet. De som äter mest är raggarna, minst en gång i veckan, och därefter kommer de som identifierar sig som synthare, följda av hårdrockare.

ANNONS

Hårdrockare inte lika förtjusta i stark senap

Synthare äter inte bara mer korv och oftare än hårdrockarna, de gillar dessutom stark korv och stark senap väldigt mycket mer än hårdrockare gör.

Synthare gillar dock inte fullkornsbröd, visar undersökningen, och det gör inte heller hipsters. Bara 8 procent av de grupperna klassar fullkorn som sitt favoritkorvbröd, att jämföra med rikssnittet på 16.

Senap mer populärt än ketchup

Hipsters gillar däremot surkål mer än snittet då 27 procent av dem klassat det som sitt favorittillbehör, att jämföra med 14 procent av svenskarna generellt sett.

Undersökningen visar också att senap faktiskt är mer populärt än ketchup, om än med mycket liten marginal. Undersökningen visar också att yngre personer föredrar både ketchup och rostad lök framför senap.

ANNONS