De styrande i Helsingborg vill att svenska och danska staten ger klartecken för att en ny, fast HH-förbindelse ska börja byggas. Arkivbild.
De styrande i Helsingborg vill att svenska och danska staten ger klartecken för att en ny, fast HH-förbindelse ska börja byggas. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson / TT

Krav på snabbt beslut om tunnlar i Öresund

Lagom till 20-årsjubileet för Öresundsbron kommer förnyade krav på en ny, fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Så snart som möjligt vill lokala politiker se byggstart för två tunnlar.

ANNONS

"Sverige har inte råd att vänta ytterligare tio år på att HH-förbindelsen ska börja byggas", skriver Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, tillsammans med oppositionsrådet Jan Björklund (S) i en debattartikel i Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad.

Den 1 juli firar Öresundsbron 20 år. För tillfället i en mycket frostig relation mellan Sverige och Danmark, men under årens lopp har bron lett till ökad trafik och pendling mellan länderna.

Krav på nationella politiker

"Svenska staten bör skyndsamt teckna ett avtal med den danska om att HH-förbindelsen ska utredas vidare, finansieras med avgifter från trafikanterna – och börja byggas så fort som det är möjligt", skriver kommunalråden.

ANNONS

Att bygga två tunnlar, för både väg- och spårtrafik, beräknas preliminärt kosta 50 miljarder kronor. Men den exakta kostnaden beror bland annat på tunnlarnas sträckning, den lösning som väljs för Helsingborg C och hur man löser anslutningarna till Västkustbanan.

Danielsson och Björklund tänker sig ett finansieringsupplägg som liknar Öresundsbrons och hävdar att investeringen skulle kunna vara avbetald efter 24 år.

Tyskt tryck

Flera utredningar om en HH-förbindelse har redan gjorts och senare i år väntas Trafikverket och dess danska motsvarighet Vejdirektoratet presentera en strategisk analys. Artikelförfattarna tror att fler utredningar kommer att behövas, men vill ändå att svenska och danska staten snarast ska ge klartecken för att bygget ska bli verklighet.

Ett skäl är jättebygget av tunneln mellan Danmark och Tyskland, Fehmarn Bält-förbindelsen, som ska stå klar 2028. Då väntas godstrafiken öka kraftigt och de styrande i Malmö och Köpenhamn flaggar för att Öresundsbron kan bli en flaskhals och helt enkelt inte räcka till.

En HH-förbindelse kan avhjälpa detta och gynna kommuner och regioner längs hela västkusten, upp till Göteborg och vidare mot Oslo, hävdar kommunalråden i Helsingborg.

Maria Davidsson/TT

Öresundsbron väntas bli en flaskhals när jättebygget Fehmarn Bältförbindelsen mellan Danmark och Tyskland står klart om åtta år. Arkivbild.
Öresundsbron väntas bli en flaskhals när jättebygget Fehmarn Bältförbindelsen mellan Danmark och Tyskland står klart om åtta år. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson / TT
ANNONS