Många grundskolelärare tycker inte att elever som är i behov av stödinsatser får tillgång till det extra stödet i tillräckligt hög utsträckning, skriver facktidningen Skolvärlden.
Tidningen hänvisar till en undersökning som Lärarnas riksförbund genomförde i höstas, som visar att nästan två tredjedelar av de lärare som deltog i undersökningen tycker att stödet ges i liten utsträckning eller inte alls.
– Med dagens resurser kan vi inte hjälpa alla elever som är i behov av det. Det spelar ingen roll hur mycket vi arbetar, om vi så bränner ut oss allihop. Det som gör det extra svårt är att det är en sådan oerhörd stor spännvidd i klasserna mellan duktiga och svaga elever, säger läraren Maria Mansén i Borås till tidningen.
Undersökningen genomfördes i oktober och november med hjälp av Lärarnas riksförbunds lärarpanel som ställde frågor till 2 489 grundskolelärare som är medlemmar i förbundet. Drygt hälften av de tillfrågade deltog.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Bohusläningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.