Under hösten sker många olyckor längs vägarna. Arkivbild.
Under hösten sker många olyckor längs vägarna. Arkivbild. Bild: Drago Prvulovic/TT

Mörkrets inträde ökar riskerna i trafiken

Mörkret kryper in över Sverige, mer vilt rör sig på vägarna och gångtrafikanter är som mest utsatta. Ansvaret för att undvika olyckor är delat: för fotgängarna gäller det att synas, för förarna att se.

ANNONS

Samtidigt som löven skiftar från grönt till gult till rött blir dygnen allt mörkare. Med höstens intåg ökar antalet trafikolyckor mellan gångtrafikanter och fordonsförare, säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

– När vi nu går in i en mörkare period är det viktigt att gående och cyklister gör vad de kan föra att synas mer. Samtidigt måste fordonsförare anpassa hastigheten och vara mer uppmärksamma, säger han till TT.

Farligaste perioden

För att minska risken för att bli påkörd bör gångtrafikanter och cyklister bära reflexer som syns från alla vinklar. Därtill är det fördelaktigt att klä sig i ljusa eller färgstarka kläder.

ANNONS

– En mörkt klädd person upptäcks ibland först på 20–30 meters avstånd medan en person som bär reflex kan ses på cirka 125 meters håll.

De kommande månaderna är de farligaste för oskyddade trafikanter, enligt Cosini.

– Vad gäller mörker så är den här perioden vi går in i nu extra olycksdrabbad. Det beror dels på att man är ovan vid mörkret, dels att snön inte har kommit än.

Snön bidrar till att det blir ljusare och att kontrasterna blir starkare.

– Nu när allt är grått och regnigt är problemet med mörker som mest påfallande.

Som förare är det viktigt att anpassa hastigheten och att vara extra uppmärksam där gående och cyklister brukar röra sig, understryker Cosini.

Se upp för vilt

Hösten är också den tid då flest viltolyckor sker. Detta då fler djur rör sig på vägarna på grund av många störningar i skogen under jakt och svampsäsong.

Dessutom faller skymningen, då djuren är aktiva, tidigare och fler bilister är ute på vägarna, säger Heléne Lilja, kommunikationschef för Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen.

– Man bör vara extra uppmärksam på vägar utan viltstängsel. Du bör även vidga ditt synfält till att omfatta vägens sidoområden. Håll utkik efter ögonreflektioner från djur.

Vidare pekar hon på vikten av att vara särskilt försiktig vid skogsområden med vattendrag, där viltstängsel börjar och slutar samt vid kalhyggen.

ANNONS

Som förare bör du kontrollera så att fordonet är i gott skick.

– Bra däck är alltid viktigt, de minskar bromssträckan. Se till att alla lyktor fungerar och testa bromsarna, säger Heléne Lilja.

Fakta: Reflexer

Att bära en reflex minskar kraftigt risken att bli påkörd. En bilist har ofta bara 20–30 meter på sig att upptäcka och bromsa för en fotgängare utan reflex. Med reflex syns den oskyddade trafikanten 125 meter.

En lågt hängande reflex reflekterar åt flera håll. Komplettera gärna reflexväst med hängreflex.

Reflexer ska vara minst 15 kvadratcentimeter för att ge tillräcklig reflektion. De ska vara CE-märkta och bör bytas minst vart tredje år. Reflexer i kläder kan slitas snabbare, till exempel vid tvätt.

Källor: NTF och Trafikverket

ANNONS