Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Under helgen har Coop skickat ut varningsmejl till sina 3,5 miljoner medlemmar efter att bedragare ska ha skickat ut bluff-sms och bluffmejl i deras namn.  Bild: Marcus Ålsnäs
Under helgen har Coop skickat ut varningsmejl till sina 3,5 miljoner medlemmar efter att bedragare ska ha skickat ut bluff-sms och bluffmejl i deras namn. Bild: Marcus Ålsnäs

Matvarukedjan varnar för bluffmejl

En våg av bluff-sms och bluffmejl har skickats ut i Coops namn. Nu varnar kedjan samtliga sina 3,5 miljoner medlemmar.
– Det är skurkar, säger företagets pressekreterare Ann Persson.

Under november har det skickats ut sms och mejl som ser ut att vara från Coop. Det står bland annat "att Coop firar födelsedag” och om “poäng som förfaller”. Mottagarna uppmanas att klicka på länkar för att hämta särskilda priser. Det handlar dock om en bluff, berättar kedjan.

Hur många kunder som har fått ta emot meddelandena är oklart, men för att varna alla berörda har Coop nu skickat ut ett varningsmejl till samtliga sina 3,5 miljoner medlemmar.

Ett av de bluff-sms som har skickats ut. . Bild: Coop
Ett av de bluff-sms som har skickats ut. . Bild: Coop

De uppmanar dem att radera bedragarnas utskick och att inte klicka på några länkar.

"Vi ser allvarligt på det inträffade och vill samtidigt passa på att tacka de kunder och medlemmar som hört av sig till oss för att göra oss uppmärksam på dessa bedrägerier. Det är viktigt för oss att vi får in underlag på hur bluffarna är konstruerade", skriver de i sitt mejl.

Hände senast i februari

Även i februari fick kedjan gå ut och varna för bedragare som använder sig av deras namn.

– Det kan hända lite när som helst. Det är skurkar, säger Ann Persson som är pressekreterare på företaget.

Hon säger att de själva inte har hackats, och att hon därför inte vet hur bluffen gått till.

Coop uppmanar i sitt varningsmejl sina medlemmar att ha unika lösenord för olika sajter, att inte lämna ut personlig information via mejl eller sms, att kolla avsändaradressen noga samt att kolla efter märkliga formuleringar i meddelanden.

– Vi skickar också ut kommunikation till våra medlemmar. Men vi formulerar oss inte så här, säger Ann Persson och påpekar vidare att de aldrig ber om sådant som kundens medlemsnummer, kontonummer eller andra bankrelaterade uppgifter.

Osäkra kunder uppmanas av Coop att höra av sig till deras kundservice.