Nio döda efter flygolyckan i Umeå

Nio personer har omkommit i en flygolycka på ön Stor-Sandskär utanför Umeå. Ingen person ombord överlevde kraschen. Nu ska Statens haverikommission utreda vad som orsakat olyckan.

ANNONS
|

Planet lyfte från Umeå flygplats klockan 13.33. Klockan 14.10 inkom larm från både flygtornet och från privatpersoner om att planet ska ha störtat ner mot ön Stor-Sandskär, cirka två kilometer söder om Umeå flygplats.

– Jag går mot stranden för att åka dit, men jag stannar på bryggan, 30 sekunder senare ser jag hur vrakdelar, två ganska stora vrakdelar, faller från himlen, säger en person som bor i området till Aftonbladet och tillägger:

– Det ligger personer både utanför planet och inne i planet.

Samtliga ombord omkom i olyckan. De bestod av nio fallskärmshoppare, alla var svenska medborgare från Västerbotten och Norrbotten.

ANNONS

Vrakdelarna ligger utspridda i en öppning i skogen mitt på den norra sidan av ön, efter att planet ska ha börjat rotera okontrollerat och sedan störtat rakt ner i skogen på ön med nosen före.

– Personal arbetar med att samla in information, säger polisens förundersökningsledare Kristoffer Morén vid en presskonferens.

Enligt Flighradar24 ska planet ha befunnit sig på drygt 4 100 meters höjd precis innan det tappade kontrollen.

Utredning inledd

Statens haverikommission har nu inlett arbetet med att ta reda på hur den förödande olyckan gick till.

– Någonting har hänt när planet befann sig på den höga höjden. Men jag kan omöjligen säga vad i nuläget. Det är ett stort pussel som vi ska lägga nu, säger säger Peter Schwaffer, avdelningschef på haverikommissionen till Aftonbladet.

Fakta om olyckan:

Flygolyckan i Umeå den 14 juli 2019 är den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. Nio personer omkom.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige inträffade i november 1964 i Ängelholm. 31 människor omkom, däribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den näst allvarligaste flygolyckan på svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan från Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför Barsebäck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – när ett Vickers Viscount från Linjeflyg störtade i ett radhusområde i Kälvesta utanför Stockholm. Planet var på väg från Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning på stabilisatorn.

I maj 1989 omkom 16 personer när ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Även den gången fanns flera riksdagsmän bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nämnas John-Olle Persson, nyutnämnd generaldirektör för AMS.

I krigstid inträffade också flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan på Hållö i Bohuslän efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva människor i två flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet Måkläppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan där ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 på Milano-Linate flygplatsen i Italien. Då kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer på startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

Källa: TT

ANNONS