Resan från södra Kina till Stockholm beräknades ta cirka sju veckor, men har nu alltså försenats.
Resan från södra Kina till Stockholm beräknades ta cirka sju veckor, men har nu alltså försenats. Bild: Skanska

Oväder sinkar guldbron till Slussen

Den guldbro som ska binda ihop Gamla stan och Södermalm skulle egentligen komma fram till Slussenbygget på fredagen. Men förseningarna har avlöst varandra – nu räknar Stockholms stad med att bron blir drygt två veckor försenad.

ANNONS

Den 140 meter långa guldbron, som är en viktig del av nya Slussen och har byggts i Kina, transporteras på ett fartyg som i skrivande stund befinner sig mellan Spanien och Marocko. På grund av vädret har bron inte kunnat fraktas ut ur Medelhavet, trots att den alltså skulle varit framme i Stockholm på fredagen.

– Nu räknar vi med att den kommer in någon gång den 26–27 februari, men allt beror på vädret och de bedömningar fartygets kapten gör, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.

En del av Slussen, Stadsgården, stängs av från och med kl 22 på fredagen eftersom tanken var att bron skulle monteras nu. Trots förseningen sker alltså avstängningen som planerat, vilket påverkar bilar, bussar, cyklister och fotgängare.

ANNONS

– Vi gör alla förberedelser nu, så det går snabbt när bron väl kommer fram, säger Eva Rosman.

Tanken är att Stadsgården ska kunna trafikeras igen den 5 mars, men Rosman öppnar för att det kan skjutas upp beroende på hur försenat fartyget och därmed bron blir.

– Det är framför allt våghöjden i Biscayabukten som avgör. Fartyget är lite speciellt byggt och har lägre tolerans för höga vågor, men jag är glad att kaptenen inte känner sig pressad på grund av tidsnöd utan tar de säkerhetsmarginalerna som behövs, säger Eva Rosman.

Bron fraktas till Stockholm av det kinesiska fartyget Zhen Hua 33.

Henning Eklund/TT

Fartyget har på grund av sin konstruktion låg tolerans för vågor.
Fartyget har på grund av sin konstruktion låg tolerans för vågor. Bild: Skanska
ANNONS