Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tele2:s system för mobilsvar har haft stora säkerhetsbrister. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Säkerhetsbrist hos Tele2 åtgärdad

Vem som helst har kunnat avlyssna Tele2:s system för röstmeddelanden, visar en granskning av Dagens Nyheter. Mobiloperatören har på fredagskvällen åtgärdat problemet.

Tele2:s system för röstmeddelanden har haft allvarliga brister då vem som helst har kunnat lyssna av andra telefoners mobilsvarsmeddelanden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Vid 22-tiden på fredagskvällen bekräftar Tele2 för TT att problemet är löst för samtliga kunder.

- Vi löste det väldigt fort för majoriteten av kunderna, men innan vi kunde gå ut med detta besked var vi tvungna att vara helt säkra, säger Tele2:s presstalesperson Fredrik Hallstan.

Att lyssna av andra personers mobilsvar har varit möjligt genom att använda sig av en nättjänst som simulerar det telefonnummer man vill ringa från. Ingen kod har behövts för att lyssna av mobilsvar, ändra hälsningsmeddelanden och byta abonnentens egna lösenord. Enligt Tele2 har det varit "en lucka som varit okänd".

Tele2 har 3,8 miljoner mobilkunder i Sverige, däribland myndigheter och företag. Kriminalvården, SEB, Nordea och Åklagarmyndigheten är några av operatörens kunder, enligt DN. Säkerhetsbristen är densamma gällande fasta nummer.

Det finns ännu inga uppgifter om huruvida information har läckt via systemet. Post- och telestyrelsen (PTS), som är ansvarig tillsynsmyndighet på området, säger till DN att de kan komma att inleda ett tillsynsärende.