Sänkt tåghastighet mellan Göteborg och Stockholm

Rälsskador har upptäckts på Västra stambanan. De kommande fem veckorna kommer tågen därför att vara upp till en halvtimme försenade mellan Göteborg och Stockholm.

ANNONS

Det var i samband med en besiktning som Trafikverket upptäckte omfattande rälsskador på en 15 kilometer lång sträcka mellan Flen och Sparreholm. Från och med torsdagsmorgonen sänks därför hastigheten på sträckan till 40 kilometer i timmen.

– Det är tåg som normalt kör i omkring 200 kilometer i timmen som mest, så det är klart att det påverkar. Tågen kommer att bli försenade, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.

30 minuters förseningar

Det gäller alla direkttåg och snabbtåg mellan Göteborg och Stockholm, förutom tågen som går via Västerås, och kommer enligt Trafikverket att förlänga restiden med upp till 30 minuter.

– I och med att man upptäckt spårfelen måste hastigheten sänkas för att inte riskera att tågen orsakar en ännu värre skada. Det kan bli väldigt stora problem om till exempel ett tåg spårar ur.

ANNONS

Är det en risk?

– Om de kör med maxhastigheten ja, nu sänker man hastigheten till en som fungerar.

Arbetet tar fem veckor

Skadorna som har upptäckts är i form av sprickbildning, och rälsen behöver bytas ut helt och hållet på sträckan. Arbetet väntas ta upp till fem veckor och sker nattetid, med den sänkta hastigheten övriga tider på dygnet.

– Det är en så pass omfattande sträcka där man upptäckt felen att det kommer ta tid. I det ingår att få fram material och personal, i och med att det inte är ett planerat jobb som man planerat att göra utan det kom nu.

Stockholm-Malmö påverkas också

Västra stambanan är en av Sveriges mest trafikerade banor med såväl persontåg som godståg.

Även tågen mellan Stockholm och Malmö går normalt sett på Västra stambanan och kommer också att ha förseningar kommande fem veckor. Enligt Katarina Wolffram kommer de tågen att ledas om via Nyköping, vilket i sig innebär en försening, medan tågen mellan Stockholm och Göteborg går på den ordinarie sträckan med nedsatt hastighet.

På så vis ska förseningarna inte betyda att trafiken nödvändigtvis behöver tunnas ut på grund av köbildningar.

– Man måste förändra lite grann, till exempel så att Göteborgståg inte behöver ställas in för att det blir för många tåg på sträckan. Det är ett pussel hela tiden.

ANNONS
ANNONS