Karl Petersen (S), före detta kommunalråd i Luleå, är stolt över Facebooks etablering i hans hemkommun.
Karl Petersen (S), före detta kommunalråd i Luleå, är stolt över Facebooks etablering i hans hemkommun.

Så tummar Facebook på skatten i Sverige

Fem miljoner svenskar gillar Facebook. Men bolaget gör knappast tummen upp för det svenska skattesystemet. Trots att Facebook har fått mångmiljonbelopp av skattebetalarna betalar företaget ingen skatt i Sverige för den miljard som man bedöms dra in på den svenska annonsmarknaden.

ANNONS
|

Facebook är ökänt för att försöka undvika skatt. Nya detaljer om hur företaget går tillväga finns i den stora paradisläckan, som TT, SVT:s Uppdrag granskning och SVT Nyheter tagit del av. Internetjätten är nämligen kund på skatteparadiset Kajmanöarna hos juristbyrån Appleby, som en stor del av läckan kommer ifrån.

Det har betydelse för hur Facebook kan undvika skatt i bland annat Sverige.

Med början 2013 uppförde Facebook serverhallar i Luleå, sina första utanför USA. Det var inte bara det kyliga klimatet som var bra för den stora, värmealstrande datoranläggningen. I fyra år hade svenska myndigheter kämpat för att få hit företaget. Förra kommunalrådet Karl Petersen (S) var en av de ledande i arbetet och är i dag stolt:

ANNONS

- Två miljarder användare går i dag omkring med detta varumärke i sina mobiltelefoner i fickan. Och så ska man tänka att detta varumärke, detta Facebook, det finns i Luleå. Det är rätt fantastiskt.

Manegen krattades

Regering, riksdag och Luleå kommun – alla krattade de manegen för företaget. 2011 undertecknade dåvarande näringsministern Annie Lööf (C) regeringsbeslutet att ge Facebook etableringsstöd.

Etableringen, den första i sitt slag i landet, var enligt regeringen ”strategiskt viktig och kommer att marknadsföra regionen och Sverige”.

Bolaget har sammanlagt fått 139 miljoner kronor i två omgångar. Regering och riksdag har också sänkt energiskatten för serverhallar, något Facebook bedöms spara tiotals miljoner kronor på.

I sin ansökan om nytt bidrag till sin andra hall skrev Facebook att ”stödet vi fick för byggnad 1 spelade en huvudroll vid valet att etablera sig i Luleå (…) och ett stöd av liknande storlek kommer att spela en stor roll för vart projektet kommer att lokaliseras".

Annie Lööf säger sig förstå frågan varför ett så stormrikt företag ska få skattemedel för sin etablering, men anser inte att det främst är Facebook som gynnas.

ANNONS

- Det är ett stöd till Norrbotten. Det är för att man ska skapa tillväxt och industrietableringar utanför de större städerna, säger hon och understryker att Facebook uppfyllde stödkraven.

Andra länder

Karl Petersen påpekar att andra länder ger etableringsstöd. Om inte Sverige gör det ”skulle vi ligga i division två”, anser han.

- Jag tycker bara att det är bra att det är ett rikt företag. Skulle alternativet vara att det bara är fattiga företag som får söka investeringsbidrag? Då är vi ju defensiva.

Samtidigt ser Facebook aktivt till att skattepengar inte når den svenska skattkassan. Det amerikanska företaget beräknas ifjol ha kapat åt sig en miljard kronor av annonsmarknaden i Sverige. En marknad där svenska medieföretag måste betala skatt, men där internetjättar tar med sig vinsten utomlands.

- Vinnarna är Google och Facebook som inte behöver skatta för sina pengar där vinsterna uppstår och de största förlorarna är nyhetskonsumenterna när det bli mindre pengar kvar till granskande journalistik, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på Tidningsutgivarna, nyhetsmediernas branschorganisation.

ANNONS

Var tredje reklamkrona har lämnat journalistiken sedan 2008, enligt TU.

Moralfråga

Facebook följer lagar och regler, men Lindberg tycker att det också är en fråga om moral.

- Tycker man att man gör rätt? Bidrar man till samhället om man utnyttjar systemet och inte betalar skatt?

En stor del av annonsintäkterna i Sverige och många andra länder går nämligen genom ett sinnrikt kryphål på Irland vidare till Kajmanöarna, där bolagsskatten är – noll.

Annie Lööf påpekar att det finns en internationell diskussion om multinationella bolags skatteupplägg. Hon tycker inte att Facebook beter sig omoraliskt:

- Moralen är väl att följa den lag som finns och i det här fallet utgår jag från att Facebook gör det.

Företaget ombeds kommentera mängder av frågor om skatter apropå paradisläckan, men svarar bara kort: “Facebook följer alla gällande regler och regelverk i de länder där vi är verksamma och vi betalar all skatt som lagen kräver av oss”.

ANNONS

Facebook hävdar att man har investerat mer än 10 miljarder kronor i serverhallarna i Luleå, skapat hundratals jobb där och tusentals arbetstillfällen i samband med byggena.

“Vi är fast beslutna att spela en positiv roll i de samhällen där vi är verksamma och vi kommer att fortsätta med det i Luleå”, skriver bolaget i en kommentar.

TT
Fakta: Facebook, statsstöd och skatteupplägg

Startas 2004 av bland andra vd:n och styrelseordföranden Mark Zuckerberg. Används först endast av studenter i nordöstra USA, men blir 2006 tillgängligt för andra.

2010 skapar Facebook ett skatteupplägg kallat Double Irish – dubbel irländsk. Internationella intäkter går till ett Irlandsbaserat Facebook-bolag som i sin tur betalar royalty till ett systerbolag på Irland för att man använder Facebooks eget varumärke. Systerbolaget är i sin tur skattskrivet på Kajmanöarna, där bolagsskatten är noll. Resten av vinsten skattas på Irland, som bara har 12,5 procent i bolagsskatt (Sverige har 22 procent).

2012 noteras Facebook Inc. på Nasdaqbörsen i New York. Företaget värderas då till 750 miljarder kronor.

2013 invigs i Luleå Facebooks första serverhall utanför USA. Sedan byggs ännu en hall där.

2015 hade Facebook på Irland internationella intäkter på över 70 miljarder kronor. Men tack vare bland annat royalty till sitt systerbolag blev vinsten bara 1,4 procent, - cirka 1 miljard. På den summan betalade man 152 miljoner kronor i skatt.

2016 omsatte Facebookkoncernen cirka 225 miljarder kronor.

2017 har Facebook 2 miljarder aktiva användare per månad. I Sverige finns cirka 5 miljoner konton.

2020 Kryphålet ”double Irish” ska täppas till efter 2020.

Källor: Facebook, NE, Bloomberg, Skatteverket

Fakta: Intäkterna försvinner utomlands

2016 var värdet på hela den svenska annonsmarknaden 34,9 miljarder kronor.

Utomnordiska digitala plattformar svarar nu för uppskattningsvis 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna i Sverige.

Investeringar i sökordsmarknadsföring, i praktiken nästan bara annonser hos Google, uppgick 2016 till 5,9 miljarder kronor.

Annonsering i sociala medier uppskattas till 1,4 miljarder kronor 2016, varav det allra mesta är på Facebook. 2014 var den siffran 500 miljoner.

Dagspressens annonsintäkter (tryckt plus digitalt) har samtidigt minskat från 7,9 miljarder 2012 till 6,1 miljarder 2016.

Källor: IRM, Kampen om reklamen (Göteborgs universitet, 2017), TU och Myndigheten för press, radio och tv.

ANNONS