Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelseordförande i Region Skåne, under en pressträff om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.
Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelseordförande i Region Skåne, under en pressträff om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Bild: Johan Nilsson/TT

Skåne vill vara med och betala Öresundstunnel

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ska ge fler jobb, fler bostäder och säkrade transporter, enligt förespråkarna. Nu erbjuder sig Region Skåne att gå in som medfinansiär för att tunneln ska bli av.

ANNONS

– Vi har beslutat oss för att faktiskt erbjuda svenska staten ett intresse att vara med att deläga en framtida HH-förbindelse – att regionen skulle gå in som en medfinansiär i bygget, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelseordförande i Region Skåne under en presskonferens.

"Offensiv tidsplan"

HH-förbindelsen mellan Skåne och Själland har diskuterats i flera år. På regional nivå har politiker varit överens, och enligt de styrande i Skåne handlar det om två tunnlar — en för vägtrafik och en för tåg.

– Vårt mål är att en HH-förbindelse ska kunna öppna 2030, om tio år. En offensiv tidsplan, men realistisk, säger Henrik Fritzon (S), oppositionsråd i Region Skåne, som efterlyser ett "skarpt beslut" från svenskt håll redan under denna mandatperiod.

ANNONS

En anledning att snabba på processen är bygget av dansk-tyska Fehmarn Bält-tunneln som beräknas vara klar år 2029 – något som i sin tur väntas öka trycket på infrastrukturen även mellan Danmark och Sverige.

Risk för flaskhals

En ny dansk-svensk statlig utredning om förbindelsen ska presenteras i slutet av månaden, och frågan om ett skånskt delägarskap kommer upp på regionstyrelsens möte i februari.

Tanken är att tunneln ska betala sig via brukaravgifter och enligt Carl Johan Sonesson (M) handlar åtagandet inte om att satsa några skattepengar, utan att teckna sig som garant för lån. Till vilka belopp är ännu oklart, säger han.

– Där är vi inte riktigt än att vi kan ange exakt siffra.

Anna Karolina Eriksson/TT

ANNONS