Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) vill se tydligare samtyckes- och hbtq-perspektiv i skolans sexualundervisning. Arkivbild.

Skolans sexualundervisning ska uppdateras

Sex- och samlevnadsundervisningen behöver större fokus på samtycke, hederskultur, hbtq och porrkritik, enligt utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att utreda hur sexualundervisningen ska bli bättre.

Initiativet tar avstamp i den nya samtyckeslag som träder i kraft på söndagen, och i den omfattande granskning av sexualundervisningen som Skolinspektionen utförde 2017.

Granskningen visade stora brister i sexualundervisningens utveckling, koppling till skolans värdegrund samt norm- och hbtq-perspektiv. Regeringen vill nu åtgärda dessa brister och samtidigt skapa en tydlig samtyckeskultur i skolan.

- Vi ska gå från sex- och samlevnadsundervisning till sex- och samtyckesundervisning, säger Gustav Fridolin till TT.

Bristande hbtq-perspektiv

Fridolin säger att metoo-kampanjen tydliggjort sexuella övergrepp och kränkningar i skolan, och att attityderna bakom dessa grundläggs när pojkar är i skolåldern. Han ser samtyckeslagen som en bra utgångspunkt för att förändra kulturen i skolan.

- Vi har kämpat hårt för samtyckeslagen, men för själva samtyckeskulturen spelar skolan en central roll. När vi har en lagstiftning om samtycke ska det också vara grunden för ämnet, säger han.

Utvärderingen av sexualundervisningen visar på ett bristande hbtq-perspektiv, enligt Fridolin:

- Undervisningen ska inte utgå från att heterosexualitet är det enda normala inom kärlek och samliv. Vi vet att unga hbtq-personer i dag utsätts för homofobi i korridorerna. Att sedan gå in och ha sexualundervisning med klassen, med upplevelsen att ens kärlek är mindre normal – det får inte accepteras.

Bryta hedersföreställningar

Vad gäller arbetet mot hederskultur finns stora skillnader mellan olika skolor. Enligt Gustav Fridolin är det redan i dag tydligt att detta arbete kan och ska rymmas i undervisningen, men för tydlighets skull vill han se det skrivet i styrdokumenten.

- Ju svårare det är för en skola att ta upp samtalet, desto mer behövs det. Hederskultur tar sig speciella uttryck – tjejer blir kontrollerade och killar tvingas kontrollera. Detta måste tas upp i varje skola, alla måste känna till sina rättigheter och att samhället står på deras sida, säger han.

Enligt Fridolin har medvetet arbete i drabbade skolor visat att det är möjligt att förändra och bryta hedersföreställningar. Därför vill han se tydlig information i alla landets skolor.

- Du ska veta vem du vänder dig till, och vilka rättigheter du har. Det offentliga ska aldrig backa undan.

Porrkritiska samtal

I Skolverkets uppdrag ingår också att se över hur ett porrkritiskt perspektiv ska stärkas i sexualundervisningen. Den grundläggande idén är, enligt Gustav Fridolin, att skolan inte ska överlåta åt den kommersiella porrindustrin att lära unga om sex.

- En stor grupp unga får sitt första möte med sexualitet via porren, och vi vet att det finns en grupp killar som tittar enormt mycket. I dag finns en hel del skolor som gör ett bra jobb med porrkritiska samtal – varför ser porren ut som den gör, varför förekommer så mycket våld? Det vill vi se mer av, det ger unga en annan möjlighet att själva fatta aktiva beslut, säger han.