Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skolverket backar efter kritik mot lärarvägledning i en 'kontroversiell fråga' - Förintelsen. Arkivbild.
Skolverket backar efter kritik mot lärarvägledning i en "kontroversiell fråga" - Förintelsen. Arkivbild. Bild: Jessica Gow/TT

Skolverket drar tillbaka råd om Förintelsen

Skolverket drar in ett stödmaterial till lärare om Förintelsen, efter skarp kritik.
– Vi drar in materialet. Det är klart att det inte ska ligga ute och uppfattas som stötande, säger avdelningschef Anna Westerholm till TT.

Det är Aftonbladet som rapporterat om Skolverkets undervisningstips i "kontroversiella frågor". Myndigheten beskrev på sin webb hur elever kunde uppmanas att argumentera för att Förintelsen aldrig hänt, med hjälp av "fakta och information från internet".

– Detta är ren idioti, det är nästan så man inte tror att det är sant. Det är en grotesk tanke att det här kan utspela sig i svenska klassrum, sade Svante Weyler, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism, till Aftonbladet.

Grupparbeten

Skolverket gav på webbsidan förslag till lärare i historia att låta olika grupper av elever argumentera för respektive emot att folkmordet ägt rum. Vissa elever skulle söka fakta på internet, andra i kursmaterial och biblioteksböcker.

Syftet är alltså att eleverna ska lära sig källkritik, men Svante Weyler ifrågasätter starkt att Förintelsen ska vara ämnet.

– Det är absolut fel sätt att använda Förintelsen, av det skälet att det finns faktiska förnekare som inte kan jämställas med stollar som anser att månlandningen inte ägt rum. Förintelsen har ägt rum, det är inget man kan inlåta sig till en diskussion kring. Det är lika dumt som att ifrågasätta multiplikationstabellen, säger han.

"Goda avsikter"

Aron Verständig, ordförande i Judiska Centralrådet, är också kritisk:

– Även om det är välment finns det en fara med att benämna Förintelsen som kontroversiell. Det kan den aldrig vara, säger han till Aftonbladet.

När TT talar med Skolverket på torsdagseftermiddagen har myndigheten alltså reagerat på kritiken.

– Vi har arbetat länge med att hjälpa lärare hur de kan bemöta odemokratiska åsikter med kunskaper och diskussion. Vi har också tagit fram annat material om Förintelsen och antisemitism. Men detta drar vi tillbaka - det var en fallbeskrivning som aldrig var tänkt att användas i undervisningen, säger Anna Westerholm och fortsätter:

– Det var tänkt att användas av lärare för att tillsammans med lärarkollegor diskutera och reflektera över svåra situationer som uppstår i klassrummet. Så våra avsikter var goda, men det uppfattades som stötande och då måste vi gå igenom det, säger Anna Westerholm.

Dåligt ordval

Vad gäller ordvalet, att benämna Förintelsen som en "kontroversiell" fråga, säger Anna Westerholm att det finns fog för kritik.

– Jag kan verkligen hålla med om att man kan reagera på det. Man borde kanske benämna det som en svår fråga - för det är en svår fråga för lärarna att hantera i klassrummen. Vi kan inte låtsas som att antisemitism och konspirationsteorier inte finns. Men det är ingen kontroversiell fråga för Skolverket. Självklart har Förintelsen ägt rum, det är en av våra värsta katastrofer i modern tid, säger Anna Westerholm.

Stödmaterialet blev omskrivet och tillbakadraget samma vecka som Malmös internationella forum om hågkomst av Förintelsen och bekämpande av antisemitism hållits.