Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

EU-parlamentet säger ja till att slopa sommartid, med start i 2021. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Slutet närmar sig för sommar- och vintertid

Ännu en spik slås nu i tidsomställningarnas kista sedan EU-parlamentet röstat ja till ett slopande – om än tidigast år 2021. Redan nästa vår hoppas parlamentet att medlemsländerna ska ha bestämt sig om vilken tid de vill följa.

EU:s medlemsländer har redan konstaterat att någon reform inte kan bli aktuell än på ett par år. Det håller EU-parlamentet med om när man nu enats om sin syn på saken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Fast på sikt ska ändå det årliga fram- och tillbakaflyttandet av klockan varje vår och höst försvinna.

- Det ska bort helt enkelt. Sedan bestämmer varje medlemsland själv vilken tidszon man vill befinna sig i. Nu är det ministrarna i regeringarna i varje land som får avgöra, säger Marita Ulvskog (S) som varit ansvarig för EU-parlamentets behandling av sommartidens framtid.

"Gott om tid"

Förslaget kommer från EU-kommissionen efter påstötar från främst Finland och Tyskland. Tanken är att alla länder får bestämma sig om vilken tid man vill följa – antingen normaltid eller sommartid eller rentav någon annan tid. Huvudsaken är att det inte längre ska bli några tidsomställningar varje vår och höst.

EU-ländernas transportministrar gillar idén, men varslade i vintras om att frågan först måste samordnas ordentligt, så att inte EU drabbas av ett lapptäcke med tidsskillnader mellan länder som i dag har samma tid.

- Vi är angelägna om att det inte ska bli några störningar när det gäller flygtidtabeller eller andra samordningsfrågor, så därför har vi tagit till ordentligt med tid. 2021 är den tid som vi har fastnat för. Då har ministrarna i medlemsländerna gott om tid på sig att samordna, säger Marita Ulvskog.

Klart nästa vår?

Tisdagens förslag gick igenom med god marginal, 410 röster mot 192. Härnäst krävs nu att EU-ländernas transportministrar kan enas om sin syn på saken innan slutförhandlingar kan inledas.

Om EU-parlamentets tidsschema håller vill man att medlemsländerna senast i april 2020 ska ha bestämt sig om sina framtida tidszoner.