Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tågtrasslet kan pågå i flera dagar till. Arkivbild.

"Tågproblem blir förtroendesmäll för tågen"

Tågförseningarna som återigen drabbar tusentals resenärer väntas pågå i flera dagar. En förtroendesmäll för tåg som transportmedel, enligt MTR Express.

Det kommer att dröja flera dagar innan tågen mellan Sveriges största städer gå normalt igen, och de skapar stora problem för resenärerna, konstaterar tågbolaget MTR Express vd Mats Johannesson.

- På kort sikt blir det problem för våra resenärer, och det är de vi försöker minimera påverkan av. Sedan kostar det naturligtvis oss pengar, men på längre sikt är det en förtroendesmäll för järnvägen, det stora problemet är att folk väljer att inte åka tåg, säger han.

Ledning nedriven

Under måndagsförmiddagen revs en kontaktledning ned i Kumla, vilket ytterligare påverkade trafiken mellan Stockholm och Göteborg. Vid 13-tiden var felet åtgärdat.

Men tågen går ändå inte i tid, eftersom problemen i Skövde inte kunnat åtgärdas ännu. Branden i Trafikverkets teknikhus där orsakades av en nedriven kontaktledning, enligt Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

- Det har inget med underhållet att göra, men något har gjort att kontaktledningen rivits ned. Det kan vara många olika orsaker till det.

Det väntas ta flera dagar att reparera efter branden. Först på onsdag får den branddrabbade sträckan bättre kapacitet att släppa förbi tågen.

Nu är det signallöst på en sträcka av elva kilometer förbi platsen, och därför går det bara att släppa förbi ett tåg i taget. Tågen måste också köras med reducerad hastighet på grund av signalbristen, då lokföraren enbart har sina ögon till hjälp. Det kan ta 50 minuter för ett tåg att gå förbi, enligt Trafikverket.

Arbetena kan pågå även efter onsdagen.

- Teknikhusen är unika för varje plats, och det finns inte specialutrustning på lager, säger han.

Leds om

En del av tågtrafiken mellan Göteborg och Stockholm leds nu om på sträckorna Falköping–Nässjö och Kil–Karlstad. Också på dessa sträckor blir det förlängda restider.

- Utmaningen där är att det finns lokal- och regionaltåg att samsas med, och sträckan Kil–Karlstad är dessutom enkelspårig. Även om det löser mycket av knutarna innebär det ganska ordentliga förlängningar, säger Bengt Olsson.

Tågsätten förlängs också, så att fler passagerare kan åka med varje tåg, enligt Olsson.

Söndagens brand har hittills drabbat många tusen passagerare. Bara MTR Express hade ett femtontal tåg ute på rälsen under dagen, och omkring 3 000 av deras passagerares drabbades. SJ hade betydligt fler tåg och passagerare.