Ett it-haveri har resulterat i en mycket ansträngd vårdsituation på akutsjukhusen i Stockholm, framför allt på Södersjukhuset.
Ett it-haveri har resulterat i en mycket ansträngd vårdsituation på akutsjukhusen i Stockholm, framför allt på Södersjukhuset. Bild: Jessica Gow/TT

Vårdkaos i Stockholm på väg att stabiliseras

En rad olyckliga sammanträffanden resulterade i det vårdkaos som rått på några av Stockholmssjukhusen de senaste dagarna. Det säger chefläkaren Johan Bratt till TT.

ANNONS

Patienter som ligger i korridorerna som "packade sillar", ett kaos som för tankarna till en "krigszon" och flera timmar långa väntetider, även för mycket gamla människor.

Det framkommer av flera vittnesmål från både anhöriga och personal angående vården på Stockholms akutsjukhus de senaste dagarna. Situationen tycks ha varit extra ansträngd på Södersjukhuset.

Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm, förnekar inte den kaosartade situationen, men förklarar den med en rad olyckliga omständigheter.

– Vi gick in mot jul, nyår och trettonhelgen med en större kapacitet än förra året, eftersom vi vet att detta är en mycket ansträngd period. Men direkt efter nyår, den 2 januari, inträffade it-störningar som framför allt drabbade Karolinska Huddinge, vilket fick till följd att belastningen på de andra sjukhusen ökade.

ANNONS

Därutöver, säger han, kunde färre patienter än vanligt skrivas ut från geriatriken.

– Allt sammantaget resulterade i en väldigt tuff situation. Den blev extremt ansträngd, framför allt på Södersjukhuset dit många ambulanser omdirigerades på grund av it-störningarna.

Som en "krigszon"

TT: Vad säger du om de vittnesmål från både anhöriga och vårdpersonal som beskriver en närmast kaosartad situation?

– Jag har en stor förståelse för den frustration som många känner.

TT: Men vad säger du om deras berättelser, exempelvis att patientsäkerheten varit hotad "varje dag" och att situationen för tankarna till en "krigszon"?

– Jag har ingen anledning att ifrågasätta deras beskrivningar, men jag har ett stort förtroende för att personalen hela tiden gör medicinska prioriteringar, att de som är svårast sjuka får vård först och att de får vård i tid. Sedan är det problematiskt att vissa patienter fått vänta så länge. Vi hade en planering för större kapacitet, men marginalerna räckte inte till tyvärr.

Påverkad säkerhet

Enligt Johan Bratt är läget fortfarande ansträngt, även om det håller på att stabiliseras. De aktuella it-problemen var åtgärdade redan för en vecka sedan, men det har tagit tid innan vården hunnit i kapp.

Anne Kierkegaard, chefläkare på Södersjukhuset, bekräftar att situationen bitvis varit mycket ansträngd.

TT: Har patientsäkerheten varit hotad?

ANNONS

– Självklart påverkas patientsäkerheten under en sådan här situation, men målet är att ingen ska drabbas av en allvarlig vårdskada, säger hon.

Mikael Runsiö, vd för Södersjukhuset, beklagar den uppkomna situationen.

– Det här är inte den service och den nivå på vård vi vill ge. Vi har helt andra ambitioner. Det beklagar jag, samtidigt som jag vill tacka våra fantastiska medarbetare som har ställt upp och tagit det ansvar som har behövts, säger han.

Johan Nilsson/TT

ANNONS