Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Förre inrikesministern Anders Ygeman (S) frågas ut i KU om säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Ygeman kritisk till skandalhantering

Statsministern borde ha fått information tidigare, främst av sin statssekreterare, om säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen. Regeringen borde också tidigare ha berättat utåt om den, anser förre inrikesministern Anders Ygeman (S).

- Vi borde samlat ha beskrivit vilka fel som hade begåtts på Transportstyrelsen och åtminstone en del av de konsekvenser det kunde leda till och vari felen bestod, sade Ygeman i en paus mellan KU:s öppna och slutna utfrågning med honom i granskningen av regeringens hantering av händelserna på Transportstyrelsen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Ygeman säger att han tror att bilden av skandalen hade blivit en annan om regeringen mer samlat och något tidigare än vad som skedde förra sommaren hade informerat öppet om händelserna. Sättet det gjordes på ledde till, enligt Ygeman, att utomstående kunde misstänkliggöra regeringen för att mörka vad som skett.

Veta sist

En annan brist i regeringens hantering, enligt Ygeman, var att statsministern och dåvarande statsrådet med ansvar för Transportstyrelsen, Anna Johansson (S) var bland de sista i regeringen, som fick vetskap om händelserna. De fick båda veta först i januari 2017, ett och ett halvt år efter det att de första uppgifterna kom från Säpo till justitiedepartementet.

Anders Ygeman anser att ansvaret för den sena informationen till Löfven och Johansson låg på deras respektive statssekreterare, Emma Lennartsson och Erik Bromander och inte på honom eller hans statssekreterare, Ann Linde.

Lennartsson avgick förra sommaren eftersom hon själv anser att hon borde ha informerat statsministern tidigare. Bromander slutade 2016, efter kritik mot vidlyftigt och dyrt resande, inte på grund av it-skandalen.

Men både Ygeman och Anna Johansson, som också frågades ut i KU på torsdagen, hävdar att vare sig regeringens informationsbrister eller hantering av skandalen har gjort skadan värre.

Myndighetens fel

De hävdar också att ansvaret för bristerna ligger på Transportstyrelsen och dess sparkade generaldirektör Maria Ågren. Ågren beslutade 2015 att bryta mot tre lagar som ska skydda att uppgifter hamnar i orätta händer. Hemliga och känsliga uppgifter röjdes när Transportstyrelsen lade ut it-drift av viktiga register på entreprenad utomlands.

Mycket allvarligt och närmast osannolikt, sade Anna Johansson (S), i KU om bristerna på Transportstyrelsen.

Anders Ygeman var inrikesminister till i augusti förra året men fick som Johansson avgå när oppositionen hotade med misstroendeomröstning mot dem.

Borde väntat

- Jag tycker i vart fall att oppositionen borde ha inväntat sin egen granskning i KU och den utredning som justitierådet Thomas Bull har gjort för att ha mer underlag för ett misstroendekrav, säger Ygeman.