Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Unikt. Med hård konkurrens från Nordby, Torp och Överby behöver Tanum shoppingcenter hitta det som gör köpcentret unikt för att attrahera nya kunder.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Centerchefen blickar framåt – och norrut

Sommaren har varit bra. Men med hösten kommer den magrare årstiden för Tanum shoppingcenter, och för att klara vintrarna i framtiden krävs fler norrmän, konstaterar centerchefen Lars Carlén.

När Bohusläningen besöker Tanum shoppingcenter ekar butiker och korridorer tomma. Men så är det en vardag strax före lunchtid, med strålande sol.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– De som fortfarande har semester vill naturligtvis njuta av vädret en sådan här dag, säger Lars Carlén.

Mellan midsommar och den 15 augusti var det omkring 450 000 personer som besökte köpcentret. Jämfört med förra året har besökstalet ökat med fyra procent.

Den ökningen skedde trots att vädret varit bra – vilket för handeln brukar vara en nackdel.

– Fyra procent är en siffra som vi är ganska nöjda med, kommenterar Lars Carlén.

Försäljningsmässigt är det dock för tidigt att jämföra den här sommaren med förra, eftersom siffrorna för augusti inte är sammanställda än.

– Jag har lyssnat på många av våra handlare, och det har gått väldigt bra de första två veckorna i augusti. Och försäljningssiffrorna brukar ligga i linje med besökstalet, säger Lars Carlén.

Men även om en ökning på fyra procent är positiv, är det långt ifrån tillräckligt, konstaterar han vidare. Målsättningen på sikt är att besökstal och omsättning ska öka med mellan 30 och 40 procent.

För den riktiga utmaningen är vinterhalvåret, då sommargästerna återvänt hemåt. Då räcker inte den lokala köpkraften till – och det som krävs är fler norrmän i butikerna.

– Vi har väldigt bra täckning när det gäller närområdet, 50 procent av våra kunder kommer från Strömstad och Tanum. Ungefär 20 procent av våra kunder är norrmän, och det är vi inte riktigt nöjda med. Det vill vi öka till åtminstone det dubbla.

Hur gör ni då för att attrahera norrmän? Det är ju trots allt längre hit än till Nordby.

– Det är 25 minuters längre restid. Då gäller det att skapa något som är lite mer unikt, säger Lars Carlén.

Som exempel nämner han flera saker: Laddstolpar med gratis el (norrmännen är världsledande på elbilar), satsningen på olika evenemang under helgerna, och inte minst strategin för att locka dit barnfamiljer.

– Leklandet är något som inte våra konkurrenter har, säger Lars Carlén.

Samtidigt är konkurrensen hård. Förra året redovisade ägarbolaget Oppen Fastighets AB en förlust efter skatt på 44 miljoner kronor, och 10-12 procent av lokalytan är fortfarande vakant.

Det är dock inget ovanligt under uppstartsåren, och förra årets resultat speglar inte den drift som varit under 2016, menar Lars Carlén.

– Vi vet ju från våra grannar, Nordby och Överby, att det tar fem till åtta år att sätta ett köpcenter ordentligt på kartan, innan folk har ändrat sina köpvanor.