Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Får hugga symboler i kalksten

Hällristningar inspirerar konstnären Agneta Stening. I ett aktuellt skolprojekt ger praktiska övningar grund för vidare diskussion om symboler och kulturella skillnader.

Fyra elever från fyran och femman på Fjällbacka skola står ute på gården vid två bord med fasta bänkar. Barnen har skyddsglasögon och munskydd på sina ansikten samt proppar i öronen när de jobbar med släggor och mejslar av olika slag som kan orsaka splitter, damm och oljud.

– Materialet är kalksten från Östergötland som är enklare att jobba med än den fossilrika på Gotland. Jag har också med mig marmor om det är någon som vill prova det, säger Agneta Stening som berättar att hon i tidigare skolprojekt har arbetat på tydligare sätt utifrån den lokala närmiljöns världskända symboler, nämligen hällristningarna.

Medan de två pojkarna i gruppen har valt relativt moderna symboler som jultomtens skäggiga ansikte med luva respektive fladdermusen med rustning som actionhjälten Batman förknippas med, har de två flickorna hämtat sina bilder från religionens och de filosofiska traditionernas värld, nämligen kristendomens kors respektive österländska yin och yang.

Innan det fysiska hantverket tog vid utomhus fick eleverna i klassrummet se exempel på olika symboler och reflektera över huruvida vissa symboler är universella eller om förståelsen av dem är begränsad till kulturella sammanhang. Allt utifrån fem begrepp i skolans värdegrund.

– Empati, respekt, självförtroende, nyfikenhet och engagemang, säger Zalim Shaipov och Lukas Nilsson när de gemensamt lyckas komma ihåg de viktiga orden.

Flickorna får chansen att berätta om sina val av symboler som de först har ritat på papper:

– Jag tycker att den är fin och det ser ut som att det är två saker som är förenade, säger Malin Lunemark om yin och yang.

– Och jag tog ett kors för att det betyder fred på jorden, säger Klara Järund.

Pojkarna förklarar också:

– Batman står för empati och självkänsla. Han bryr sig om alla andra och gör det säkrare för dem, säger Lukas Nilsson.

– Tomten ger presenter och mycket godis till barnen. Det är empati, säger Zalim Shaipov.

Barnen omges av moderna symboler på surfplattor och i dataspel till exempel, framhåller läraren Inga Norin är kulturombud på Fjällbacka skola och kände Agneta Stening sedan tidigare.

– Det var nog min idé att det skulle vara spännande att jobba med detta för vi har inte gjort det tidigare på vår skola, säger hon.

Tanken är att elevernas arbeten ska sättas upp på en vägg framöver så att de kan beskådas av allmänheten som ett offentligt konstverk.

Det aktuella projektet har finansierats genom Skapande skola och Statens kulturråd.