Infart till Tanumshede stängs av

Norra infarten från E 6 till Tanumshede stängs av inom kort. Det krävs för det fortsatta arbetet med ny E 6. När Tanumshede kan återfå en nordlig infart beror på hur snabbt den lerhaltiga marken stabiliserar sig.

ANNONS
|

Under avstängningen hänvisas trafiken till och från E 6 i första hand till motet på Oppen, vid Rasta, men det är också möjligt att använda infarten längre norrut, via industriområdet Ryland.

Den norra infarten stängs eftersom det måste pålas där vägen går. Sådan bankpålning, då betongpålar slås ned, pågår redan på östra sidan av korsningen.

– Vi ska också dra ledningar och dränering, berättar arbetsledaren David Ingemarsson från Oden Anläggningsentreprenad AB, där han ansvarar för byggnadsarbetet i fält under platschefen.

Oden är Vägverkets entreprenör för E 6-sträckan från Oppen utanför Tanumshede och norrut till Bräcke. Motorvägen byggs genom en sex kilometer lång ombyggnad av nuvarande E 6. Strax väster om den byggs det en lika lång parallellväg, kallad väg 35. Den som ansluter till en ny väg (34) som byggs norr om samhället och ska ansluta till länsväg 163 mot Grebbestad.

ANNONS

Dålig stabilitet Dålig stabilitet i marken är en utmaning för vägbyggarna. Det finns mycket kvick- och blålera i området.

De nya vägarna 34 och 35 mellan Tanumshede och Bräcke får under en period, då E 6 byggs om, ta över all E 6-trafik från Bräcke i norr och till Tanumshedes norra infart. Innan den släpps på måste marken kring bland annat Skärboälven vara tillräckligt stabil.

Försiktiga Erfarenheterna från främst Smårödsskredet förskräcker, men dålig stabilitet har också orsakat problem vid E 6-utbyggnaden i Strömstads kommun.

– Vi måste vara väldigt försiktiga. Vi lägger inte upp för stora högar av massor och vi analyserar lera och vattentryck hela tiden under byggets gång, berättar David Ingemarsson.

Förutom pålning används kalkstabilisering (se faktaruta) i området.

Hur fort marken stabiliserar sig är avgörande för när E 6-trafiken tillfälligt kan ledas om och Tanumshede återfå en nordlig infart.

Två huvudalternativ finns:

1) Marken stabiliserar sig snabbt. Då kan allt arbete göras i ett svep och trafiken släppas på sent i höst, kanske december.

2) Marken behöver vintern på sig för att bli stabil. Då släpps infartstrafiken på tillfälligt på nuvarande infartsväg medan omläggningen av E 6-trafiken kan få vänta till nästa sommar.

– Vilket alternativ det blir kan vi se på sensommaren, säger Ingemarsson.

ANNONS

Ny E 6 från Oppen till strax norr om Bräcke, cirka 6 km, genom ombyggnad av nuvarande sträckning.

Ombyggnad av E 6 Oppen–Ryland kan ske utan att trafiken leds om. Vägbredden minskas för att ge vägbyggarna svängrum. Tillfälliga stopp i samband med sprängning (företrädesvis mitt på dagen och efter 17) nära E 6 fram till september i år.

Nuvarande på- och avfarter vid Oppen (Rasta) byggs om. Rondell för länsväg 163, vid infart till Rasta (byggs troligen först 2010).

Mot med rondell och bro vid nuvarande norra infarten till Tanumshede.

Ombyggnad av E 6 Ryland-Bräcke kräver tillfällig omledning av E 6-trafiken på nya vägar väster om E 6.

Ny bro ska byggas över Skärbo-älven.

Schaktning av E 6 i Sämbacken ska sänka vägnivån cirka fem meter.

Bro över E 6 för lokaltrafik vid Vitevall.

Ny lokalväg (34/35) Ryland–Bräcke väster om E 6 (delvis på gamla E 6). Cirka 75 000 kubikmeter berg, i två partier, ska bort och en myr, mellan bergen, dräneras.

Ny förbifart (34) norr om Tanumshede för trafik E 6–länsväg 163 mot Grebbestad. Byggs från norra infarten från E 6 och till lv 163, där den mynnar vid tvätteriet strax före järnvägsbron. Där byggs en rondell.

En grävmaskin med ett 20 meter högt torn trycker ned en ”visp” i marken, där leran blandas med kalkcement. Resultatet blir stabiliserande pelare. Tekniken är billigare än att påla med färdiga betongpålar. Används bland annat vid Skärboälven.

ANNONS