Mark- och miljööverdomstolen säger ja till ny, stor hamnutbyggnad på fastlandssidan i den inre delen av Veddökilen, från befintliga bryggor vid Långsjö och inåt.
Mark- och miljööverdomstolen säger ja till ny, stor hamnutbyggnad på fastlandssidan i den inre delen av Veddökilen, från befintliga bryggor vid Långsjö och inåt.

Ja till ny hamn i Veddökilen

Miljötillståndet för en utbyggnad av en hamn för totalt cirka 400 båtar i Veddökilen norr om Fjällbacka står fast. Mark- och miljööverdomstolen gör bara en liten förändring.

ANNONS
|

– Domen är den förväntade. Vi är nöjda, säger Magnus Bengtsson, en av intressenterna bakom planerad hamn vid Långsjö.

Efter alla överklaganden vågar han inte tro att sista ordet är sagt. Domen kan överklagas till Högsta Domstolen.

Det är något som övervägs av motparten, Föreningen Värna Veddökilen, som fört ärendet till Mark- och miljööverdomstolen.

– Om vi har stöd från våra medlemmar är det troligt att vi går vidare och begär prövningstillstånd i Högsta Domstolen, säger Håkan Nilsson, ordförande i föreningen, och uppger att ett medlemsmöte ska hållas inom kort.

– Om vi går vidare är det inte för att bråka. Det ska vara möjligt att nå ett resultat, tillägger han.

ANNONS

För lite miljöhänsyn

Håkan Nilsson anser att det hittills tagits alltför lite miljöhänsyn i frågan.

– Naturvärdena har värderats ned. Det är annat, som båtplatsbehovet, som fått betydelse.

Ett argument för utbyggnaden och något som även noteras av överdomstolen är att hamnen planeras i ett redan påverkat område. Håkan Nilsson förstår resonemanget men har svårt att se påverkan som ett skäl för ytterligare utbyggnad.

– Det är ju som om sjukvården skulle strunta i en patient bara för att den mår för dåligt. I ett område som detta bör man i stället vara extra rädd om miljön. Det finns andra platser som är mer lämpliga, som inte ligger så instängda som här.

Magnus Bengtsson tror inte att det blir en förändring i sak även om Högsta Domstolen skulle ta upp saken till prövning. Däremot inser han att ytterligare överklagande innebär att miljötillståndet dröjer.

– Och en muddring måste ske före 1 april, säger Bengtsson som är orolig för att det inte blir något bryggbygge denna säsong heller.

– Målet är att ha en brygga klar i år. Kön till våra platser har ökat betydligt, till cirka 110 köande.

400 båtplatser

Mark- och miljödomstolen har tagit ställning till en ansökan som gäller 400 båtplatser, varav 100 redan finns. Enligt Bengtsson är det snarare 200–250 nya platser som läggs till de befintliga, fördelade på de båda intressenterna.

ANNONS

Miljööverdomstolens enda förändring är att kräva att geotextilskärm eller liknande ska användas vid muddring, för att hindra spridning av sediment.

Yrkande från länsstyrelsen om höjd fiskeavgift avvisas.

Länsstyrelsen har tillstyrkt ansökan. Havs- och vattenmyndigheten har avstyrkt, av hänsyn till både natur- och fiskerivärden.

2005: Planerna på en ny hamn i Veddökilen, med 300 nya båtplatser, blir kända sedan Tanums kommun godkänt ett detaljplaneförslag för samråd. Föreningen Värna Veddökilen bildas för att samla motståndet.

2006: Kommunalt beslut tas om att ställa ut reviderat förslag till detaljplan för hamnen.

2009: Detaljplanen, som även omfattar sjöbodar och p-plats, vinner laga kraft efter regeringsbeslut.

2012: Mark- och miljödomstolen i Vänersborg ger tillstånd enligt miljöbalken för bland annat bygge av sex bryggor. En befintlig brygga, kaj och upptagningsramp legaliseras.

2013: Mark- och miljööverdomstolen avkunnar dom, som enbart innebär en liten förändring av tillståndet. Fördelarna med hamnen anses uppväga kostnader, skador och olägenheter

ANNONS