Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Minskad trafik genom Grebbestad

Under sommaren minskade trafiken markant på vägarna runt Grebbestad. Det visar en uppföljning av den trafikmätning som gjordes 2014.

År 2009 gjordes den första trafikmätningen genom Grebbestad samt på småvägarna ut mot Havstenssund och Krossekärr. Den följdes upp 2014 med en ny mätning som bland annat visade ett ökat trafikflöde på några av de aktuella vägnäten. I somras gjordes kompletterade mätningar för att kunna jämföra med resultaten från de två tidigare undersökningarna och utfallet visar nu att trafikflödet har minskat markant, allt mellan 200 och 800 färre bilar på de aktuella vägarna.

– Flödet har minskat på alla punkter utom en. De slutsatser som bolaget, som utfört mätningarna, drar är att sommarens väder kan ha spelat stor roll vilket kan ha genererat färre turister och minskad trafik, säger Ulf Ericsson, kommunchef i Tanum.

Mätningarna gjordes under en sommarvecka i juli på 14 aktuella platser i Grebbestad. Bland annat mättes trafikflödet på ett antal platser längs väg 163; vid Grebys restaurang, norr om Tage Wikströms gata, väster om Stöbergsvägen och norr om lokalgatan till Tanumstrand. Även väg 1010 ut mot Krossekärr mättes.

Som utrustning användes så kallade slangsensorer. Resultatet visar att flödet minskat på samtliga punkter förutom en; väg 163 norr om väg 1013.

I sin slutsats skriver teknikkonsultföretaget att det möjligen kan bero på det nyöppnade köpcentret i Tanumshede som genererar en del trafik.

Från kommunens sida kommer man dock att göra fler mätningar, förmodligen redan nästa sommar.

– Vi för hela tiden diskussioner med Trafikverket om lämpliga åtgärder för att få ner trafiken i Grebbestad. I de diskussionerna är underlaget från mätningarna ett viktigt instrument. Bland annat håller vi på att titta på en anslutningsväg från nordväst in i Grebbestad, som vi kallar Västra vägen. Men för att veta vilka lösningar som är de bästa behövs fler mätningar så att man kan utesluta faktorer som väderpåverkan, säger Ulf Ericsson.

Även mellan 2009 och 2014 minskade trafikflödet på åtta av de 14 punkterna.