Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Rastplats med blick mot världsarv

Rakt ut i naturen sträcker sig en bro. Utsikten är fantastisk. – Detta blir kronan på verket, säger Josefina Lenning som är landskapsarkitekt på Trafikverket.

Det har pratats ett tag, inte minst bland lokala politiker, om att Skräddö rastplats sydost om Tanumshede kommer att bli något utöver det vanliga. Inte bara en plats för bilisterna för att sträcka på benen och dricka en kopp kaffe.

Kanske är det inte så konstigt om man har sådana ambitioner. Vad det på sätt och vis handlar om att sätta punkt. För det är en epok av vägbyggande genom Bohuslän som avslutas när den drygt sju kilometer långa sträckan mellan Pålen och Tanumshede blir klar till sommaren. Sedan är korridoren av motorväg på västkusten komplett, ända nerifrån Skåne till Oslo.

Någon kunglig glans blir det enligt uppgift dock inte på invigningen, mitt bland prinsbröllop och annat. Troligare är det att någon minister mommer att delta.

Under intervjun, med knappt fyra månader kvar, framstår den till stora delar färdigställda rastplatsen som något av en ”baby” för Josefina Lenning även om många personer har varit inblandade.

Placering, materialval, nivåer – allt tycks vara planerat utifrån en genomtänkt strategi där det estetiska och kopplingen till omgivningen fått högsta prioritet.

– Den här trappan från bron som leder rakt ut bland träden tycker jag är ett exempel på hur naturen och det byggda möter varandra på ett väldigt bra sätt, säger hon och berättar att planeringen från början utgick från en analys av landskapet och vilka värden som är viktiga att ta vara på, såväl natur som kultur.

Murarna är helt och hållet byggda med sten från sprängningarna under E 6-bygget.

– Vi har jobbat väldigt mycket med naturmaterial från platsen för att ge en känsla av Bohuslän, säger Josefina Lenning.

En klar och ljus dag som denna syns till och med havet och Väderöarna långt borta i horisonten.

Vitlycke museum är i hög grad inblandat i satsningen. Rastplatsen, med utställningslokal och ”historisk kikare” över världsarvet, blir en viktig utpost.

– Vinstlotten var att vi fick till placeringen. Det fanns förslag på mer monumentalt byggande. Men här ser man ut över slätten, utan att behöva bygga något torn, och kan gå ut på hällarna, säger Trafikverkets projektledare Rune Andersson.

60 års E6-jobb i länet

E 6 Pålen-Tanumshede invigs i juli 2015.

Motorvägsbygget i Bohuslän började i Göteborg 1955.

Delsträckor klara de senaste 25 åren: Stora Höga-Ljungskile (1991), Genom Ljungskile (1994), Ljungskile-Lerbo (1995), Lerbo-Torp (2000), Hogdal-Nordby (2003), Håby-Rabbalshede (2000), Torp-Kallsås (2004), Hogdal-Nordby (2005), Kallsås-Småröd (2005), Småröd-Saltkällan (2008), Saltkällan-Håby (2008), Ejgst-Hogdal (2008-2009), Lugnet-Skee (2010), Rabbalshede-Pålen (2010), Tanumshede-Knäm (2011), Knäm-Lugnet (2012), Skee-Ejgst (2012).