Satsar på busslinje för turister

Under tre veckor i sommar erbjuds gratis bussturer som alternativ till Västtrafiks utbud mellan orter inom Tanums kommun. Trots att det innebär ökad konkurrens välkomnas initiativet av regionen. Sedan flera år råder fri etableringsrätt för kollektivtrafik.

ANNONS
|

På E 6 pågår konkurrensen ständigt. Olika bolag kan erbjuda resor mellan till exempel mellan Uddevalla (Torp) och Göteborg som är billigare än Västtrafiks enkelbiljetter och priser via kontoladdning. På landsbygden där det är långa sträckor och inte lika tättbefolkat skulle det vara svårt för privata bolag att slå sig in, om det bara ska finansieras av biljettintäkter. Men sommarbussen som går dagligen enligt tidtabell (15 juli till 5 augusti) mellan kustorter i Tanum och diverse utflyktsmål, till exempel Vitlycke och Gerlesborgsskolan, bygger på att resenärerna åker gratis. Notan betalas i stället av olika aktörer i handel och besöksnäring i samarbete med Tanum Turist, Tanums kommun och bolaget som kör, Strömstad Tanum Buss.

ANNONS

–Vi vill egentligen inte konkurrera med Västtrafik utan ser detta mer som ett komplement. Det är många som rör sig i vår kommun på sommaren mellan kustorterna och våra största besöksmål, säger Tove Bengtsson, operativ turistchef.

Antalet resenärer första året, 2016, beskrivs som bra även om det alltid kan bli bättre. Det tar tid att starta någonting nytt, visa på möjligheterna och övertyga folk om att låta bilen eller husbilen stå.

Elenor Olofsson, näringslivsutvecklare på Tanums kommun, berättar att tidtabellen bygger på besöksströmmarna.

–Från kommunen vill vi uppmuntra till hållbara resor och till rörelse i vårt område. Den som kommer med husbil kan ställa den och ta bussen som en rundtur. Vi har också en grupp som kommer hit med båt och inte har bil. Om besökare ser att de kan göra mer så kanske de också stannar längre, säger hon.

Den konkreta upprinnelsen till sommarbussen, som resenärerna kan gå på och av som de vill, var att det inte går att åka kollektivt till Vitlycke museum och Världsarvet.

–Vi upplever att Västtrafiks utbud inte är tillräckligt. Där finns det en vit fläck på kartan. I första hand görs detta för våra besökare men bussen kan naturligtvis användas av alla, säger Elenor Olofsson.

ANNONS

Sedan 2012 är det fritt fram att bedriva kommersiell kollektivtrafik i konkurrens med Västtrafik men det måste anmälas i förväg och uppfylla gällande krav.

–Lagen säger att det ska få lov att finnas så det har vi inga synpunkter på utan det är ett komplement, säger Leif Magnusson på Västra Götalandsregionen.

ANNONS