Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Ökat antal samtal till 1177

Många som inte kommer fram till sin vårdcentral ringer i stället till 1177 när de är sjuka. I Västra Götaland ringer vi mer än vad man gör i andra regioner och landsting.

Om tiderna på vårdcentralen är slut kan patienter i stället hänvisas till 1177 för rådgivning.

– Det är på gott och ont, vi måste hjälpas åt för våra invånares skull när läget är som det är med tillgängligheten. Ibland kanske man behöver jobba mer på hemmaplan för att ta hand om sina listade patienter, säger Ann-Louise Andersson, områdeschef på 1177 i Västra Götaland.

Hon berättar att den vanligaste orsaken när människor ringer utan att behöva rådgivning handlar om att de inte fått tid på sin vårdcentral.

– Oavsett hur lång väntetid det är hit så kommer man fram till någon. Det är mycket frustration och jag förstår det, säger hon.

Den senaste tiden har 1177 i Västra Götaland tagit emot allt fler samtal.

– Antal inringande till oss har ökat med ungefär tusen samtal om man jämför förra veckan med vecka fyra. Under vecka sex hade vi 19 336 samtal, det är ganska många på en vecka, säger Ann-Louise Andersson, områdeschef på 1177 i Västra Götaland.

Fler samtal ger också längre väntetider.

– Ju fler som ringer desto längre väntetider blir det, säger hon och berättar att den genomsnittliga väntetiden för ett samtal förra veckan var drygt 14 minuter, två minuter mer än vecka fyra.

Men även om väntetiden kan vara knappt en kvart så får många vänta längre än så.

– På helgerna rings det väldigt mycket och det kan vara svårt att hinna med. Även under kvällarna är köerna längre, då är invånarna lediga och passar på att ringa, förklarar Ann-Louise Andersson.

De kortaste köerna är det på förmiddagen mellan åtta och tio och på eftermiddagen.

Trots att köerna blivit lite längre de senaste veckorna upplever Ann-Louise Andersson inte att årets sjukdomsläge är värre än förra året.

– Förra året hade vi det tuffare i slutet av januari än vad vi haft i år. Det känns som att folk är lite friskare jämfört med förra året, det brukar vara som värst i februari och mars men hittills har det varit lite lugnare jämfört med förra året.

Det vanligaste samtalet 1177 får just nu är föräldrar som ringer med frågor om barn med feber.

– Av alla samtal vi har rör ungefär 40 procent frågor gällande barn.

Personer som ringer med infektionssymptom och magbesvär är också vanliga orsaker till att man ringer 1177.

Av de samtal som kommer till 1177 får fyrtio procent egenvårdsråd och stannar hemma, knappt fyrtio procent hänvisas till primärvården och knappt tjugo procent till specialistvård, då kan det röra sig om både akutmottagningar och andra specialistmottagningar.

 

Fakta: 1177 Vårdguiden

Är Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård.

Finns på webb och telefon och har öppet dygnet runt. Webbadressen är 1177.se och telefonnumret 1177 gäller för sjukvårdsrådgivning i hela landet.

Bakom 1177 Vårdguiden står den svenska sjukvården genom alla landsting och regioner i samverkan.

På 1177 i Västra Götaland jobbar ungefär 200 sjuksköterskor med att svara i telefon och hjälpa till med bland annat rådgivning. De finns på fyra platser i länet.

MEST LÄST