Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/8

Övar på att skydda västkusten

Förutom ett sönderkört stall tycks veckans militärövning ha gått bra. De gästande militärerna från Skövde och Enköping fick överraskande besök av en granskande generalmajor.

Delar ur den andra av Sveriges två brigader har i veckan haft militärövning en mil norr om Uddevalla, eftersom västkusten är ett av försvarets fem fokusområden.

– Syftet är bland annat att öva vår förmåga att göra en längre förflyttning till västkusten inom utsatt tid, berättar överste Stefan Sandborg.

Under Bohusläningens besök vid Sågebackens skjutfält ligger nattens snö fortfarande kvar. Den verkar ha överraskat militärerna lika mycket som allmänheten; de gröna kamouflagenäten är fortfarande framme i stället för de vita.

Något annat som också överraskade var besöket av generalmajor Berndt Grundevik. Han är ställföreträdande insatschef och en av hans uppgifter är att upprätthålla beredskapen genom oanmälda kontroller.

– Jag brukar ha med mig mellan åtta och femton personer för att dokumentera styrkor och brister. Vi kommer inte för att sabla ner på folk, utan kontrollerna ska vara en hjälp att förbättra sig och rätta till brister, säger han.

Bristerna som upptäckts är sekretessbelagda, men det är ingen hemlighet att övningen kommer att leda till förbättrade rutiner.

Även militärer vill vara lediga i sportlovstider och det har medfört problem med tillgång till koder för att kryptera kommunikationen.

– Man får ta de militärer som finns på plats för att genomföra övningen, men de har löst problemen som uppstått, konstaterar generalmajoren.

På platsen finns ett större antal officerare. Ingen av dem nämner krocken under övningens första dag. Enligt uppgift ska föraren inte ha märkt någonting, men det gjorde däremot hästarna. Stallet flyttades tre decimeter med omfattande skador på fasad och grund.

– Här har jag bestämt att vi ska upprätta en ledningsplats. Vi kan vara i rörelse och leda brigaden ”på rull”, men just nu står vi still, berättar Stefan Sandborg.

Två vagnar, täckta med kamouflagenät, står uppställda med baksidorna mot varandra. Inuti dem är det lika trångt som i ansjovisburkar. Kanske är det därför som alla officerare står utanför i en ring. Från den ena vagnen leder brigadchefen striden, i den andra finns ”beslutsstödet”

– Min uppgift är att stödja ledningen med analyser av terrängen. Om vi inte kommer över ett vattendrag kanske vi måste bygga en bro, säger fältarbetsbefälet Joakim Karlsson med bakgrund från ingenjörsförbandet i Eksjö.

I vagnarna finns vatten och varsitt matpaket för ett dygn: frystorkad risgrynsgröt till frukost och miljöriktig vegetarisk pasta med bönor till middag. Matpåsen har även ett separat sopfack för de överblivna plastförpackningarna.

De som övat i Uddevalla är bara en liten del av brigadens 5 500 personer, framför allt olika ledningsfunktioner med stöd av första tungtransportkompaniet och helikopterresurser. De andra vapenslagen och funktionerna som behövs för strid fick stanna hemma den här gången: pansar, artilleri, luftvärn, ingenjörstrupper och spaningsresurser.

Några tiotal meter längre bort står en stridsvagn med kanonen i riktning mot Vänersborg.

– Det är mitt närskydd, berättar översten.

I fordonet finns fyra skyttesoldater som jobbar i par och skift med att bevaka och skydda brigadchefen. Där finns också en vagnschef, en förare, personen som sköter kanonen och plats för ytterligare två skyttesoldater.

– Just nu väntar vi på order, vagnchefen är ute på uppdrag. Det har gått bra hittills, säger skyttesoldaten Truls Settergren som inte träffat brigadchefen tidigare.

Förutom dessa tre fordon har brigadchefen också tillgång till en egen liten vagn med förstärkt skydd.

– Det är för att jag ska kunna åka fram till fronten, och då följer närskyddet med mig naturligtvis, säger överste Stefan Sandborg.

Nu dröjer det till nästa övning. Under höstens stora försvarsmaktsövning Aurora 17 är det bara 700 soldater av 15 000 som kommer besöka västkusten, och då handlar det om olika transporter mellan Göteborg och Mälardalsområdet.