Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/16

Över ett dygn efter att tåget körde fast - "eventuellt tar vi oss inte vidare"

Bohusläningens chefredaktör Bodil Resare var en av de drygt hundra personer ombord när SJ-tåget körde fast i snödrivorna högst upp i norra Sverige. Klockan 21 på måndagskvällen har de lyckats komma ifrån tåget, men det är fortfarande inte säkert om de kommer att komma hem inatt heller.

Det var vid halv fyratiden på söndagseftermiddagen som SJ-tåget, som var på väg från Narvik mot Luleå, fastnade vid Katterjokk mellan riksgränsen och Abisko. Orsaken var en kraftig snöstorm som drivit ihop stora snömassor. Ombord på tåget fanns omkring 150 passagerare, som efter flera timmars väntan fick evakueras med hjälp av bandvagnar, pistmaskiner och skotrar.

– Vi var inte tillbaka på hotellet förrän vid kvart över ett halv två i natt, säger Bodil Resare.

Hon hade varit tillsammans med familjen och åkt skidor och firat födelsedag och hade bott på Hotell Riksgränsen. Nu hade hon inget annat val än att återvända till hotellet, och när hon kan komma därifrån är på måndagsmorgonen oklart.

– De har inte fått loss tåget än och E 10 är helt avstängd.

Under söndagseftermiddagen gjordes försök att få loss tåget med hjälp av ett extra draglok. Det loket var dock inte tillräckligt starkt. Så man satte in två av LKAB:s stora, mycket kraftiga lok, som används för att dra långa och tunga malmvagnar. Passagerarna var ute och skottade för att hjälpa till, däribland en av Bodil Resares döttrar. Men inte ens malmloken fick loss det fastsatta tåget.

– Vi kände att det ryckte och drog men tåget rörde sig ett par decimeter bara. De tordes inte dra fullt för risken att tåget skulle spåra ur. Och då fick de också beskedet att det gått en lavin längre fram på spåret dessutom, berättar Bodil Resare.

Då beslutades att passagerarna skulle evakueras och räddningstjänsten kontaktades. 

– De som hjälpte till med evakueringen, de var väldigt välorganiserade. Vi kom tillbaka till hotellet som vi hade lämnat, där fick vi smörgås och kaffe.

Hur ofta inträffar den här typen av snöstormar?

– Det är ganska ovanligt. Det kan hända nån gång per år att det blir laviner över spåren. Men att tågen kör fast så här är väldigt extremt. Snön har drivit och packats hårt kring vagnen. Snön gick över vagnens tak nästan.

– Det blev en ofrivilligt förlängd helg. Järnvägen är normalt det säkrare sättet att resa här uppe, säger Bodil Resare.

När Bohusläningen pratade med Resare vid 16-tiden på söndagen berättade hon om hur man sprängt laviner under dagen. 

– Det gör man för att kontrollera lavinerna. De spränger bort risken för oförutsedda laviner. 

– I receptionen sa det att de skulle fortsätta spränga laviner så hoppas att tågbolaget vet om det om det stämmer, säger Bodil Resare. 

Delar av banan är fortfarande blockerade under måndagskvällen och arbetet fortsätter för att försöka få loss tåget.
– Sist jag hörde något så inspekterades tåget ovanifrån med en helikopter. Det har ju säkert blivit ännu värre sedan vi evakuerade i går kväll, säger Bodil Resare. 

En ersättningsbuss skulle gå klockan 16 på måndagseftermiddagen. Men först klockan 18 kunde Bodil och de andra lämna Katterjokk och kom fram till Kiruna drygt två timmar senare. De beräknades då vara i Göteborg halv två inatt. 

Senare meddelar dock Bodil att de istället ska byta tåg i Boden vid midnatt. Därefter vet de inte vad som kommer hända.

– Eventuellt hamnar vi i Luleå, och därifrån tar vi oss inte vidare.