Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Erik Zienau
Bild: Erik Zienau

Övergången vid dödsolyckan obevakad – ska få bommar nästa år

Den järnvägsövergång där onsdagens dödsolycka i Uddevalla inträffade är obevakad. Trafikverket berättar att den ingår i en lista på övergångar där säkerheten ska höjas nästa år.
– Med stor sannolikhet skulle olyckan kunnat undvikas, säger Bengt Rydhed, ställföreträdande regional direktör på Trafikverket

Två män avled efter olyckan mellan en lastbil och ett tåg på onsdagseftermiddagen i Salekärr, utanför Uddevalla. Båda männen färdades i lastbilen. Polisen meddelar att deras anhöriga är underrättade och att man har påbörjat förundersökning gällande vårdslöshet i trafik samt vållande till annans död.

Ingen person misstänks i nuläget för brott.

LÄS MER: Två avlidna efter krock mellan tåg och lastbil

På torsdagen berättar även Trafikverket att man har påbörjat en egen utredning och att det är omfattande skador på både räls och kontaktledningar. Tåget spårade också ur under olyckan, och det är på torsdagsmorgonen oklart hur och när det kan bärgas från platsen.

– Vi inledde ett utredningsarbete under natten där vi har börjat samla fakta om platsen och om vad som har hänt, säger Sofia Lindahl, presskommunikatör på Trafikverket.

”Stor sannolikhet skulle olyckan kunnat undvikas”

Korsning där olyckan inträffade var obevakad och finns med på Trafikverkets lista över korsningar som ska åtgärdas. På listan finns ett 40-tal korsningar i Västra Götalandsregionen där säkerheten ska höjas.

År 2022 planeras korsningen i Salekärr få bommar.

Olyckan skulle med stor sannolikhet kunnat undvikas, enligt Bengt Rydhed ställföreträdande regional direktör på Trafikverket.

– Vi kan nog säga att med stor sannolikhet skulle olyckan kunnat undvikas. Det ska det mycket till för att man ska köra igenom bommar, säger han till Bohusläningen.

Trafiken kan ställas in i veckor

På torsdagen står det klart att trafiken kommer påverkas kraftigt efter olyckan. Myndigheten räknar med att kunna få en bättre helhetsbild först under torsdagen.

– Det är omfattande skador och det ser dystert ut. En extra utmaning är väderleken då det kommer vara bekymmersamt att svetsa i minusgraderna, säger Sofia Lindahl, kommunikatör på Trafikverket.

Vid 11.00 hade Trafikverket ännu inte kunnat påbörja bärgning av tåget. En första prognos har dock kunnat sättas: reparationsarbetet beräknas ta ett par veckor.

Tågtrafiken mellan Uddevalla och Herrljunga är därmed helt avstängd efter olyckan. Västtrafik har satt en tillfällig prognos på trafikstopp fram till 25 februari.