Arbetstider inom ambulansen: Dom i dag

VG-regionen står åtalat för arbetsmiljöbrott, sedan en ambulansförare somnat vid ratten och krockat.

ANNONS
|

Det var flera faktorer som sammanföll den där sommarmorgonen som gjorde att en ambulansförare somnade vid ratten och körde in i en bergvägg. Medpassagerare var en kollega, och en patient. Idag kommer domen i det uppmärksammade fallet.

Nu står Västra Götalandsregioen åtalat för arbetsmiljöbrott på grund av oaktsamhet – vid fällande dom riskerar man 400 000 kronor i böter.

Kammaråklagare Kristina Perssons åtal bygger på att flera olika faktorer sammanföll hos föraren den 25 juli 2010 klockan 06.40, då olyckan inträffade.

– Hur lång tid har man varit vaken, om man varit under hård arbetsbelastning länge, och hur lång sträcka man kör, säger hon till TTELA.

ANNONS

När flera faktorer sammanfaller visar forskning, som Kristina Persson hänvisar till, att kroppen inte vill vara med längre och att den vill sova.

Då är det arbetsgivarens skyldighet att se till att faktorerna inte samverkar, menar kammaråklagaren.

Personen i fråga hade 1 timma och 20 minuter kvar av sitt 24-timmarspass när han körde av vägen vid Överbyvägen.

Motargumenten är bland annat att personalen själv ska meddela en chef om man känner behov av att bryta sitt pass.

– Det visar på en sårbar situation för förarna, och en intressekonflikt som de inte borde hamna i.

Målet i Göteborgs tingsrätt är tämligen unikt och liknande fall har såvitt Kristina Persson kan bedöma inte prövats tidigare. Det kan också få konsekvenser för hur ambulansverksamheten i landet ska organiseras.

Ur en annan synpunkt är också fallet intressant. Ingen person står åtalad, det riktar sig till Västra Götalandsregionen.

– Stämningen handlar om brott i näringsverksamhet. Det ska bli ytterst intressant att följa hur man ser på regionen som näringsidkare, säger Kristina Persson.

Vårdförbundet uppmärksammar också dagens dom och går hårt ut med krav på modernare arbetstider.

Facket menar att det är stora skillnader i arbetsvillkor mellan olika regioner i landet.

– Vi har medlemmar som jobbar långa pass, 10 timmar upp till 24 timmar i ett sträck för ambulanssjuksköterskor. Det skulle samhället aldrig acceptera för en pilot, långtradarchaufför eller lokförare med tanke på säkerheten, säger ordförande Sineva Ribeiro i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS