Magnus och Sara Larsson fick ta emot priset som Årets företagare av Företagarnas ordförande i Uddevalla, Kent Andréasson och Thomas Eriksson från Swedbank.
Magnus och Sara Larsson fick ta emot priset som Årets företagare av Företagarnas ordförande i Uddevalla, Kent Andréasson och Thomas Eriksson från Swedbank. Bild: Lennart Broberg

Båtbyggare blev årets företagare

Båttillverkaren Sailyard tar hela tiden nya steg i utvecklingen, enligt föreningen Företagarna. Den resan gör att Magnus Larsson, ägare och vd, utses till Årets företagare i Uddevalla.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

I kommunen finns många bra företag, menar Företagarnas ordförande Kent Andréasson som bland alla förslag vaskat fram två kandidater som det vägde mellan. Inte bara ekonomi och marknadsmässig framgång är viktig i valet.

– Företagaren ska vara ett gott föredöme och utmärka sig positivt, säger Kent Andréasson.

Sedan 2016 finns Sailyard på Sörviksområdet där man nu med 17 anställda bygger båtar åt Najad och Arcona. Tidigare låg produktionen i Kungshamn.

"Roligt" och "hedrande" är ord som kommer över Magnus Larssons läppar när han berättar hur det känns att bli Årets företagare.

– Det är jätteviktigt för mig. På fyra år har vi vuxit rätt stort här i Uddevalla utan att folk vet att vi finns, säger Magnus Larsson.

ANNONS

Vad är det som främst utmärker dig som företagsledare?

– Svårt att berömma sig själv. Men man måste våga ta steget i branschen och ha modet att tro på det man gör, säger båtbyggaren.

Han berättar att företaget gör en satsning på nya byggtekniker där man bland annat startar en plastverkstad för att bygga skroven och bygger en hel produktionslinje. Ett miljötänk med elmotor till båtarna och minimerade utsläpp från tillverkningen hör också dit.

Hur är det att som företagare navigera i dessa coronatider?

– Jättesvårt. Fråga nummer ett är hur vi får tag på material så vi kan bygga klart. Och den andra frågan är hur folk vågar handla, det vet man aldrig. Men i vår bransch har vi lyckats tack vare att folk har haft semester hemmavid. Vi har en bra orderstock som räcker till semestern nästa år, säger Magnus Larsson.

Prislappen på båtarna som lämnar Sailyard hör till premiumklassen som inte alltid har vanligt folk som köpare. Vd:n framhåller dock att båtmarknaden är som en trappa där köparna av båtarna från hans varv ofta måste sälja sina mindre båtar för att kunna finansiera köpet.

– Målet är att bli en helhetslösning med ett koncept hela ledet från snickeri till plastverkstad, sjösättning och leverans. Vi blir också attraktiva mot andra kunder när vi har en helhetslösning.

ANNONS
ANNONS