Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ingalill Sundhage, chefredaktör på Bohusläningen och Strömstads Tidning.

Bohusläningen tar betalt på sajten

Nu börjar Bohusläningen och Strömstads tidning att plussa artiklar på sajterna. Tidningarna är först ut i Stampen lokala medier med att ta betalt på nätet.

– Vår läsare blir allt mer digitala och vi måste vara där publiken är. Vi har jobbat länge med de digitala plattformarna, och för att finansiera detta måste vi ta betalt, säger Ingalill Sundhage, chefredaktör för Strömstads tidning och Bohusläningen.

Tidningarna kommer att vara testpiloter för plustjänsten i Stampen lokala medier. Senare i höst kommer resten av koncernens sajter att lägga på plus på artiklar.

Stampen är bland de sista mediahusen i Sverige att införa plustjänsten.

– Vårt grannland Norge har haft plus länge, och där har de varit framgångsrika och fått många digitala prenumeranter. DN är ett annat bra exempel i Sverige. Vi vet att det finns en betalningsvilja för att ta del av god journalistik.

Det är dock inte första gången som försök gjorts med att ta betalt för journalistik på nätet. Bohusläningen var tidigt ute med denna manöver, men den gången var det krångligt med betalningssättet och intresset att läsa nyheter på nätet var litet, därför blev det aldrig någon succé. Numera finns användarvänliga tekniska lösningar, som ska göra det enkelt att köpa ett abonnemang för att kunna ta del av innehållet.

Vad kommer ni ta betalt för?

– Inte händelsenyheter som olyckor och strömavbrott, utan det som är bearbetat journalistiskt, där vi gått vidare och fördjupat en fråga, säger Ingalill Sundhage.

En stor satsning som Strömstad tidning och Bohusläningen kommer göra är att sända mer live från matcher i de lägre divisionerna.

– Vi kommer livesända mer överhuvudtaget. Det kommer även bli mer fokus på företagsnyheter, fördjupningar och granskningar.

Hur fungerar plustjänsten rent praktiskt?

– För de som har en prenumeration blir det ingen skillnad under förutsättning att du har registrerat ditt konto, säger Ingalill Sundhage.

För nya prenumeranter finns det ett plustecken för de artiklar som kräver betalning. Trycker du på pluset så kommer du vidare till en tydlig guide om betalningsfunktionen.

Och om det krånglar?

– Då ska kunden vända sig till vår nya kundservice på 0522-99 370.