Bohusläningen ökar kraftigt digitalt – presenterar flera nya satsningar

Allt fler tar del av Bohusläningens journalistik digitalt. Det visar en ny Sifo-undersökning. Nu presenterar tidningen flera nya satsningar.
– Våren med Bohusläningen kommer att bli intressant, säger Robert Olsson, Bohusläningens chefredaktör.

ANNONS
|

Stampen Media, där Bohusläningen ingår, når i dag 827 000 personer varje dag. Detta enligt nyligen släppta räckviddsrapporten Orvesto från Kantar Sifo för 2023. Det är en ökning med 10 % jämfört med året innan. Göteborgs-Posten står för bäst tillväxt inom koncernen, men även Bohusläningen sticker ut i rapporten.

Efter en process med färre pappersutgivningsdagar och större fokus på nyhetssajt och e-tidning har Bohusläningen inte bara har ökat sin digitala räckvidd med +59% utan även lyft sin totala räckvidd med +5% och når nu 64 000 personer.

Robert Olsson, Bohusläningens chefredaktör.
Robert Olsson, Bohusläningens chefredaktör. Bild: Anders Ylander

– Jätteroligt! Ett kvitto på att redaktionen på ett enastående sätt har samlat sig bakom uppgiften att nå läsarna med relevant journalistik i en tid när vi vet att mediekonsumenterna är mer svårfångade än någonsin tidigare, säger Bohusläningens chefredaktör Robert Olsson och fortsätter:

ANNONS

– Att allt fler läsare tar del av vår journalistik bygger en fin grund för nästa steg: att vinna fler läsares långsiktiga förtroende. Det är väl känt i mediebranschen att det under senare år varit tufft att hålla upplagenivåerna av en rad olika skäl, även om just vi faktiskt lyckas nå fler läsare senaste året.

Nya satsningar på gång

De glädjande siffrorna kommer mitt i en spännande omställningsperiod för Bohusläningen. Snart kommer nämligen läsarna att få ta del av flera stora satsningar som redaktionen förberett under de senaste veckorna.

– Orvestos årsrapport ger oss en extra kick inför nästa vecka då vi kommer att möta läsarna med tre rejäla journalistiska satsningar som kommer att löpa fram till i sommar – satsningar som vi hoppas ska göra oss än mer relevanta för tidningens prenumeranter.

Bohusläningen kommer under nästa vecka presentera inte mindre än tre stora journalistiska satsningar.
Bohusläningen kommer under nästa vecka presentera inte mindre än tre stora journalistiska satsningar.

Den första handlar om brott, ett ämne som under längre tid varit ett av Bohusläningens mest engagerande och lästa, men nu växlar redaktionen upp ordentligt.

– Vi satsar under vinjetten Krim på en utvecklad kriminaljournalistik där vi försöker sätta in brottslighet i ett större sammanhang för att se på såväl dess samhällspåverkan som hur den drabbar enskilda människor, säger Robert Olsson.

Den andra satsningen har fått namnet Nära och blir en samlingsplats för Bohusläningens journalistik riktad mot familjer.

ANNONS

– Där tar vi upp frågorna som ligger oss närmast; boende, privatekonomi och relationer och med inriktning på de läsare som är mitt-i-livet, säger Robert Olsson.

Ny podcast

Att IK Oddevold har gått upp i Superettan och därmed tar plats i fotbollens finrum i år kommer naturligtvis att märkas ordentligt.

– Under vinjetten Onside Oddevold kommer sportredaktionen att hårdbevaka årets superetta, med liverapportering, reportage, rörliga bilder från varje omgång och en veckopodd bland annat, säger Robert Olsson.

Dessutom är Bohusläningen mitt i ett par längre granskningar som ser enligt chefredaktören ser väldigt spännande ut.

– Våren med Bohusläningen kommer att bli intressant!

ANNONS