Bröderna Skrot-Nisse. De går ut försiktigt till att börja med, Emil och Joel Ehnberg, men på sikt hoppas de att företaget ska växa ordentligt så att de kan anställa någon person.
Bröderna Skrot-Nisse. De går ut försiktigt till att börja med, Emil och Joel Ehnberg, men på sikt hoppas de att företaget ska växa ordentligt så att de kan anställa någon person.

Bröderna Ehnberg tar hand om ditt skräp

Tidsbrist eller svårt att ta sig till återvinningen? Då rycker bröderna Ehnberg ut.

ANNONS
|

Joel och Emil Ehnberg, 23 och 27 år unga, startade nyligen sitt första företag, Skräpkassen.

–Jag har två barn, ett stort hus och jobbar heltid, så då blir det lätt att saker som ska till återvinningen blir liggande. Där föddes tanken på att man skulle starta skräphämtning. Jag och Joel bollade idéer och till slut fastnade vi för skräpkassen, det är lite inspirerat av matkasseidén, säger Emil Ehnberg.

Sagt och gjort. Trots att de nyligen drog igång har kunder inte saknats. Till en början håller de sig inom kommungränsen, men skulle det visa sig att det går riktigt bra, är de inte främmande för att utvidga.

ANNONS

–Det går till så att kunderna hör av sig till oss. Antingen via vår facebooksida eller på mejl. De får tala om vad de vill ha hjälp med, så bokar vi in en tid som passar. Eftersom Emil jobbar och jag studerar, så hämtar vi på helgen med egen bil, berättar Joel Ehnberg.

Tjänsten går att prenumerera på, då får man hämtning ett visst antal gånger i månaden, eller så betalar man en engångssumma. De tar även uppdraget att köra dina saker till tippen.

–Jag vet ett äldre par som bytte tvättmaskin och de skulle få betala 1 200 kronor för att firman skulle ta med den gamla maskinen. Det är mycket pengar, säger Emil.

Han beskriver sig själv och broder Joel som ganska drivna och de har varit överens om att när de kläcker en bra idé ska de starta eget. Och det blev nu.

–Vi marknadsför oss främst på nätet, men nu har vi tryckt upp reklamlappar också. Vi missar en kundkrets när vi bara är på nätet, och det är de äldre. Den bästa marknadsföringen är förstås genom mun-till-mun-metoden. Och vi börjar försiktigt där vi inte är bundna av så mycket utgifter. Målet är att vi ska växa. Innan vi startade körde vi en enkät på webben där vi frågade om folk var beredda att betala en slant för att bli av med sitt skräp. Vi fick närmare 600 svar, så intresset är stort, berättar Emil.

ANNONS

ANNONS