Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Malin Jansson tycker det är kul att fler kvinnor hittar till branschen. Bild: Edvin Bergström

Bristen på yrkesförare ska lösas av kvinnor

50 000 nya yrkesförare behövs de närmsta tio åren. På Uddevalla gymnasium är man medveten om problematiken och har jobbat hårt för att behålla utbildningsplatserna. Men lösningen är bland annat fler kvinnor i branschen, tycker Malin Jansson, vd på Sune Janssons Åkeri i Uddevalla.

Sverige har under många år haft en stor brist på yrkesförare. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnds (TYA) senaste undersökning av läget i branschen visar att 2019 har den näst högsta efterfrågan av förare sedan 2010. Det enda året som gått sämre är 2018 och bristen beror enligt rapportförfattaren Lasse Holm inte på minskat intresse att utbilda sig.

– Det beror på att transporterna ökat väldigt. Fler och fler vill utbilda sig men platserna är för få.

Antalet utbildningsplatser på yrkesförarutbildningarna på landets gymnasieskolor har fördubblats de senaste åren, medan arbetsförmedlingen minskat på sina. Regeringen har nu gett pengar till komvux i syfte att öppna upp 800-900 nya utbildningsplatser. Rapporten visar dock att 50 000 nya förare behövs inom de närmsta tio åren. Lasse Holm är inte säker på att man kommer kunna möta upp behovet i tid.

– Risken är långsiktigt att det blir svårare att få mat på hyllan i affären. Men redan nu ser vi hur åkerier tvingas sälja fordon för att de saknar förare.

Kvinnor en del av lösningen

Endast sju procent av yrkesförarna idag är kvinnor, men det är något som branschen jobbar med att förändra. Malin Jansson är vd och personalansvarig på ett familjeägt åkeri i Uddevalla med 160 anställda och brinner för kvinnors inkludering i yrket.

– Det blir alltid bättre när man har en mix mellan könen, precis som att det är bra med en mix mellan åldrar. Sen kör tjejer mycket lugnare och säkrare, vilket vi gillar!

Anledningen till att få kvinnor vänt sig till branschen tror Malin Jansson beror på stereotyper och förutfattade meningar. Yrket är känt som tungt och krävande, men nya hjälpmedel har gjort det tillgängligare.

– Män och kvinnor är olika byggda, men idag finns det massor av ny teknik. Yrket är för alla. Tjejerna kan precis lika bra som killarna, det gäller bara att dom vågar ta steget.

Fler sökande än platser

På Uddevalla gymnasium börjar i dagarna 86 nya elever på fordonsprogrammet. Av dessa är 34 tjejer, vilket är den största ökningen av tjejer hittills. Anders Wass är rektor på programmet och är väl medveten om att branschen ropar efter fler förare.

– För ett och ett halvt år sedan skrev jag till min chef och önskade att transportprogrammet skulle utöka, men fick inget direkt svar på det. Utökar man transportprogrammet behövs inte bara nya klassrum utan personal och lastbilar, vilket är stora investeringar.

Första året på fordonsprogrammet går alla gemensamt, efter det väljs inriktning. Av de tjejer som söker programmet är flest intresserade av transportinriktningen. För några år sedan såg man en trend att många tjejer hoppade av under första året.

– Vi misstänkte att det var för lite fokus på just transport. Så vi gjorde två klasser för dem som vi visste skulle välja det senare. Genom den satsningen mer än halverade vi avhoppen.

Fler kvinnor utbildar sig

Trots att det är få verksamma kvinnor i branschen är det alltså fler kvinnor som utbildar sig. På gymnasieutbildningarna nationellt är det idag nästan 25 procent tjejer, enligt TYA:s senaste rapport.

– Vi anställer många av de tjejer som utbildar sig i Uddevalla här. Det känns jätteroligt! Det har varit ett långt och hårt arbete från branschens sida som börjar ge frukt nu, säger Malin Jansson.

Malin Jansson berättar att stämningen har förändrats mycket de senaste åren. För några år sedan var det inte ovanligt att det hängde kalendrar med lättklädda kvinnor i fikarummet och skämten på rasten var inte alltid rumsrena.

– Men så har det inte varit på länge. Idag är både ledningen och anställda mycket mer medvetna om hur det bör och ska vara. Att kvinnorna kom in i branschen är nog en av anledningarna till att man började skärpa sig.

- 1 008 åkeriföretag besvarade TYA:s enkät

- 44 procent uppger att de kommer att nyanställa inom sex månader

- Sammanlagt behövs 2 800 nya förare i Sverige det närmaste halvåret

- På hela året efterfrågas över 6 000 lastbilsförare av branschen

- 50 000 förare behövs de närmaste 10 åren

Av landets lastbilsförare är i dag cirka sju procent kvinnor. Högst andel kvinnliga förare finns i Jämtland/Västernorrland med sina tio procent. Lägst andel återfinns i Småland/Blekinge på 5 procent. Under den senast tolvmånadersperioden har 7 153 förare rekryterats och av dessa var 860 kvinnor, 12 procent.

Enligt TYA:s skolledarenkät är närmare 25 procent av eleverna på gymnasieskolans transportutbildning kvinnor. Av deltagarna på förarutbildningarna på Komvux är 18 procent kvinnor och på Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsutbildningar till lastbilsförare är 16 procent kvinnor.

Källa: TYA