Den 1 december möttes många personer som skulle parkera sin bil och betala med Easyparks app av en ny avgift i telefonen. Förutom själva parkeringsavgiften, som är satt av den som äger parkeringen, vill app-leverantören Easypark också ha en serviceavgift på nästan fem kronor av användaren per parkeringstillfälle.
– Vi tycker att det är jättebra om de som ser fördelar med Easypark väljer oss och också betalar för det. Ser man inte de fördelarna så tappar vi tyvärr den personen som kund, säger Anders Bäck, Sverigechef på Easypark.
Företaget grundades för 20 år sedan i Stockholm, där huvudkontoret fortfarande ligger även om bolaget numera är globalt verksamt. Just att bolagets app används i stora delar av Sverige och i flera andra länder är en av förklaringarna bakom den nya avgiften.
– Vi lägger och har lagt oerhört mycket tid på att driva innovation. Vi möjliggör elbilsladdning, hjälp att hitta parkering och att man smidigt kan konsumera tjänsten oavsett var du rör dig, över kommungränser och över landsgränser. I Uddevalla precis som i Rom eller Barcelona, och för att kunna fortsätta utveckla nya smarta tjänster så tar vi ut en avgift, det är klart att det tar vi betalt för, säger Anders Bäck.
Välkomnar konkurrens
Han vill också lyfta fram att bolaget erbjuder elbilsladdning i samarbete med flera partners och att man har en tjänst för att hitta lediga parkeringar. Detta, menar Anders Bäck, är också en del av servicen man får med företagets app.
Så du är inte orolig att bilister kommer att använda andra parkeringstjänster som inte tar ut någon avgift av sina kunder?
– Jag välkomnar konkurrens, det är jättebra. Skulle nån fastna för nån av våra konkurrenter tycker jag att det är en fin ordning. Vi hoppas att hela vår förpackning skapar en intressant tjänst och att man väljer oss, säger Anders Bäck.
På de allmänna parkeringsplatser som kommunen tillhandahåller kan man betala med mynt, betalkort eller SMS. Kommunen har också avtal med tre olika leverantörer av parkeringsappar: Parkster, Flowbird och Easypark.