Delade meningar om miljöpåverkan

Att Offshore-VM drar i gång i Uddevalla i helgen har väl knappast undgått någon. En folkfest som kommer att locka mer än 100 000 besökare, tror arrangörerna. Ett onödigt arrangemang som är dåligt för miljön, menar miljövänner.

ANNONS
|

– Varför ska man stimulera en aktivitet som slösar med fossila bränslen, säger Boel Lanne, ordförande i Bohusläns Naturskyddsförening.

– De 300000 kronor som kommunen bidragit med till tävlingen kunde ha använts på bättre sätt, till exempel till rodd- eller segeltävlingar för ungdomar. Vi behöver inte några snabbgående båtar på Västkusten, här är avstånden ändå så små. Farten innebär också risk för fler olyckor och tillbud.

Miljövänligt bränsle

Arrangörerna av tävlingen har valt ett miljövänligt bränsle, alkylatbensin, till sina båtmotorer. Ett bullerkrav finns också på max 100 decibel på 50 meters avstånd.

– Alkylatbensinen är bättre än vanlig bensin eftersom den saknar cancerframkallande aromater. Men den löser ändå inte problemen med klimatutsläppen, säger Boel Lanne.

ANNONS

Häromdagen skrev biologen, författaren och debattören Stefan Edman i en debattartikel i Bohusläningen om de positiva utmaningar som trots allt tävlingen kan innebära.

– Jag tror inte att miljöpåverkan av tävlingen blir särskilt stor. Men jag önskar att tävlingen kunde bli en ögonöppnare, något vi kan använda oss av för att få fram en ny, mer miljövänlig teknik, säger han.

– Behovet av en snabbare utveckling på området ökar och med det kommer andra och bättre material. Tävlingarna kan användas som en arena för att utprova sådan teknik.

Någon större påverkan av fågellivet i området tror han inte heller att tävlingarna kommer att innebära.

– Fåglarna har vett att hålla sig borta. Dessutom handlar det om ett begränsat inhägnat område, säger han.

I Länsstyrelsens tillstånd till tävlingen framgår det att arrangörerna ska avhysa de sjöfåglar som befinner sig i riskzonen. Detta ska man enligt Stefan Docksjö, arrangörens miljöansvarige, göra genom att köra med andra båtar innan de olika tävlingsmomenten för att se till att eventuella fåglar avlägsnar sig.

Inget problem

–Fåglarna är inget problem. Under de åren som vi har kört de här racen har det aldrig påträffats någon död fågel. Och vi valde att undvika att lägga tävlingen utanför bron där det är Natura 2000-område. Vi har tillmötesgått ornitologernas krav, säger han.

ANNONS

Biologen Jan Uddén, som tidigare med hänsyn till fåglarna har riktat skarp kritik mot tävlingen, är inte lika orolig längre. Han anser att tävlingsarrangörerna har tagit hans kritik på allvar och samarbetat.

–Det ser gynnsamt ut för fåglarna i och med att de har minskat i antal inne i fjorden i år. Jag har räknat till ungefär 400 ejdrar men de flesta ligger utanför tävlingsområdet. En del ligger på Lillön vid Gustavsberg men de flyttar förhoppningsvis på sig när de kör båtarna innan tävlingen.

Fiskar

Men enligt biolog Anita Tullrot på Länsstyrelsen i Västra Götaland är det inte enbart fåglarna som kan påverkas av tävlingarna.

– Det rör även fiskarna, som kan påverkas av de höga ljudnivåerna. Ett annat problem är de svallvågor som uppstår nära land. Det kan påverka mindre organismer som lever i havsbottnen. Dessutom kan bränslespill av olja och bensin innebära ett problem säger hon.

Detta tillbakavisar Stefan Docksjö.

–Buller har varit ett problem men sedan tre år tillbaka har båtarna ljuddämpare. Och dessa båtar drar inte upp mer vågor än vanliga fritidsbåtar. De har ett vattensprut efter sig men det påverkar inte vågorna, säger han.

ANNONS