Efter slopad klimatbonus – köpare rusar till bilhallen

Under måndagen gick regeringen ut med att klimatbonusen om 70 000 kronor för elbilar slopas. Något som orsakat stort tryck hos landets bilhandlare och längre öppettider – så även i Uddevalla.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Den slopade klimatbonusen för elbilar har satt fart på de som länge övervägt att köpa elbil.

Regeringens besked innebär att tidigare bonus på elbilar och andra bilar med inga eller låga koldioxidutsläpp nu helt tas bort, med bara en dags varsel.

För den som ska köpa till exempel en Volkswagen-bil kan det innebära en prisskillnad på drygt 50 000–70 000 kronor, skriver TT.

Inne på Toveks bil i Uddevalla är säljarna upptagna med att besvara mejl och samtal om klimatbonusen och hur det påverkar elbilsköpen. För att möta trycket kommer man hålla öppet minst till klockan åtta på tisdagskvällen, kanske ännu längre.

ANNONS

Men antalet besökare är få, än så länge.

Christer Lindholm och Kerstin Engdahl har redan varit en sväng på Volvo när det anländer till Toveks bil och deras Volkswagen-avdelning på tisdagseftermiddagen.

– Ja vi måste ju köpa idag för att vi ska få ta del av bonusen, säger Christer Lindholm.

De berättar att de redan har satt upp solceller på villataket och har installerat en väggladdare.

– Det är bara elbilen som saknas, säger Christer Lindholm.

Slår olika mot privatpersoner och företag

De senaste månaderna har elbilsförsäljningen tagit allt större andel av marknaden. I oktober stod exempelvis elbilen för 35,5 procent av alla nyregistreringar – mer än bensin- och dieselbilar för andra månaden i följd.

M Sverige (tidigare Motormännens riksförbund) konstaterar samtidigt att den slopade bonusen slår högst olika mot företag och privatpersoner.

Medan privatpersoner blir utan, kan företag fortsatt erbjuda elbilar till sina anställda med ett reducerat förmånsvärde.

"Om regeringen menar att kostnaden är densamma för de olika bilarna ska nedsättningen av förmånsvärdet självfallet också tas bort, annars slår den slopade klimatbonusen bara mot oss privatpersoner, medan företagen fortsatt gynnas, vilket nog för många känns som ett svek", skriver Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige i ett pressmeddelande.

ANNONS