Birgitta Berndtsson på Ticket i Uddevalla hjälper Åsa Oltegen-Osbeck att fundera över alternativ till den bokade Egyptenresan i februari.
Birgitta Berndtsson på Ticket i Uddevalla hjälper Åsa Oltegen-Osbeck att fundera över alternativ till den bokade Egyptenresan i februari.

Egyptenkrisen skapar tryck på resebyråerna

Byt Egypten mot Teneriffa eller Thailand. Avvakta utvecklingen eller få pengarna tillbaka. De Uddevallabor som bokat Egyptenresa har en del att fundera över.

ANNONS
|

I söndags gick utrikesdepartementet ut och avrådde från resor till hela Egypten om det inte var nödvändigt. Bakgrunden är det förvärrade säkerhetsläget.

Resebyråerna i Uddevalla hade i går fullt upp med resenärer som ringde eller kom in och ville ändra sina planerade resor till Egypten.

Besvikelse bland resenärer

På Resia berättade resebyråchef Henrik Fredriksson att de resenärer som har bokade resor får möjligheterna att helt avstå eller att välja ett annat resmål som till exempel Kanarieöarna.

– Många har kommit in hit i dag (läs i måndags) och vi har också själva kontaktat resenärer på telefon. En del väljer att avvakta, andra bokar om, sade han.

ANNONS

– Det är klart att många är besvikna. Kanske har man planerat för den här resan i ett halvår. Men nu är det som det är.

Åsa Osbeck-Oltegen har bokat en resa för sex personer till Egypten den 17 februari. För charterresorna gäller nuvarande restriktioner i första hand till och med den 22 februari. Tillsammans med Birgitta Berndtsson på Ticket försökte hon i går eftermiddag att reda ut vilka andra resemöjligheter som finns.

– Extra plan sätts in till Kanarieöarna, berättade Birgitta Berndtsson och visade även resor till Phuket i Thailand eller kanske en paketresa till Spanien framåt mars med både Barcelona och bad.

– Att vi valde Egypten beror på att våra ungdomar bland annat är intresserade av snorkling, sade Åsa Oltegen-Osbeck som inte tyckte att Kanarieöarna var ett bra alternativ just nu.

– Det är tråkigt att vi inte kan åka på den bokade resan eftersom vi äntligen hade bestämt oss.

Kanske blir det en resa längre fram i stället. Åsa Oltegen-Osbeck såg lugn ut trots besvikelsen och Annica Vall, ansvarig på Ticket bekräftade att deras kunder är positiva och att de accepterar de avbokningar som måste göras.

– De har full förståelse för och följer utrikesdepartementets rekommendationer, sade hon.

ANNONS
ANNONS