Tredje väg? Magnus Enhörning på trafikverket känner inte igen informationen.
Tredje väg? Magnus Enhörning på trafikverket känner inte igen informationen.

Fanns det ett tredje vägalternativ?

Någonstans i processen med att planera hur väg 161 skulle det enligt ryktet ha funnits ett tredje alternativ. Men vart tog den vägen vägen?

ANNONS
|

Enligt uppgifter från flera håll ska det ha funnits ett tredje alternativ till sträcka som till stor del följer den befintliga sträckan.

Gunilla Magnusson, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden är en av dem som uppfattat detta.

– Jag ställde frågan till Magnus Enhörning på Trafikverket. Jag fick då information om att det har funnits ett förslag på en 2+1 väg med rätning av befintliga kurvor över bergskullarna söder om befintlig väg, säger Gunilla Magnusson (MP).

Bohusläningen ville kolla vart den vägen tog vägen.

Men Magnus Enhörning på trafikverket känner inte igen informationen.

– Jag vill inte påstå att det fanns något tredje alternativ till dragning. Jag vet inte riktigt vad Gunilla Magnusson menar.

ANNONS

– Det kan ha att göra med att vi informerade om att den befintliga vägen har så dålig standard att vi skulle behöva ta till åtgärder som liknar det hon beskriver om vi valde det alternativet, säger han.

Han beskriver reglerna som avgör en vägs kurvor.

– Det finns bestämmelser som avgör vilken minimiradie en kurva får ha. Under den får man inte gå. För att bygga en 100-väg på befintlig sträcka skulle vi behöva dra ut vägen både åt öster och åt väster.

Detta har hänt:

Redan 1975 talades det om att renovera väg 161 i samband med att oljeraffinaderiet öppnades.

2011 kom förstudien som länsstyrelsen uttalade sig om. Det finns nu ett alternativ för befintlig sträcka (A) och två varianter av en helt ny väg (B).

2012 Uddevalla kommuns miljö- och stadsbyggnadsnämnd efterfrågar en fullständig miljökonsekvensbeskrivning av vägalternativen.

2013 Uddevalla kommun sätter ner foten och förordar att man bygger längs befintlig sträcka då en ny väg skulle gå över känsligt orört naturområde.

Länsstyrelsen, däremot, godtar en fortsatt utredning av korridor B i sin samlade bedömning. Detta väger tungt i sammanhanget.

Den 7 februari 2014 fattade Trafikverket beslut om lokalisering i vägkorridor B.

Under 2014 har bland annat ett informationsmöte och samrådsmöte med berörda hållits och samråd med utökad krets har genomförts.

ANNONS
ANNONS