Festfrisyren misslyckades - frisör får kritik

Färgningen blev för orange för vad kunden hade tänkt sig. Eftersom festfrisyren gick förlorad bör frisören nu betala tillbaka anser ARN.

ANNONS
|

Det är ARN, Allmänna reklamationsnämnden, som ger en kund rätt efter hon klagat på en frisör i Uddevalla. Hon hade varit på salongen med hopp om en ny frisyr inför festen hon skulle gå på.

En snygg ombre var önskemålet och den bruna kalufsen skulle bli ljusare med slingor. Men resultatet blev för varm nyans på slingorna. Trots att frisören försökte flera gånger med kallare nyanser så ville färgen inte fästa i håret.

I sin anmälan skriver kunden att hon kände sig lurad och att håret blev orange-färgat. Frisören erbjöd henne en ny tid för att åtgärda slingorna gratis men den första lediga tiden var efter flera dagar. En gratis toning att göra hemma var inte heller tillräckligt.

ANNONS

Eftersom salongen inte motstreduppgiften om att de skulle varit överens om att frisyren skulle vara klar inför festen, ger ARN kunden rätt.

Att resultatet blev felaktigt konstaterar man också,slingorna fäste inte och därför rekommenderas salongen att betala tillbaka 1699 kronor till kunden.

Festfrisyren kunde räddas genom att kunden fick tid hos en annan frisör innan kalaset.

ANNONS