Forskare: Förare inblandade i olyckor är det ofta fler gånger

En bilförare som kör ojämnt är oftast mer inblandad i olyckor. Men trots detta förändras sällan körstilen. Det visar mätningsstudier som docent Anders af Wåhlberg gjort.

ANNONS
|

Huruvida trafikbeteendet blivit mer vårdslöst i dag än tidigare finns det ingen riktig vetenskaplig forskning på. Däremot har Anders af Wåhlberg, docent i psykologi, studerat kopplingen mellan körstil och olyckor.

Mellan 2000 och 2012 gjorde han en rad olika mätstudier från ett bussbolag i Uppsala.

– Jag fick tillgång till accelerationsmätningar från 5 000 timmars kördata från en busslinje i Uppsala. Totalt handlade det om drygt 300 olika bussförare.

Mätningarna visade hur mycket varje förare bromsade och accelererade, det vill säga hur körstilen såg ut.

– I princip är det ett mått på hur ojämn körningen är.

Mätningarna visade på att en majoritet hamnade på ett statistiskt medelvärde medan vissa stack ut åt ena eller andra hållet.

ANNONS

– Vissa körde väldigt lugnt och fint medan andra var mer vårdslösa.

Dessa mätresultat kunde Anders af Wåhlberg sedan jämföra med olycksstatistiken för varje individuell bussförare. Resultaten gav en del anmärkningsvärda slutsatser.

– Det var tydligt från studierna att när man orsakat en olycka så sker det ingen som helst förändring i körstilen efteråt. Kort sagt: man lär sig ingenting av att ha ställt till det, märkligt nog.

Hos de bussförare som orsakade olyckor på jobbet hittade Anders af Wåhlberg även ett samband med att de har varit inblandade i olyckor på fritiden. Han menar att dessa studieresultat även kan appliceras på bilförare och att personligheten avgör hur man är som förare.

– Största anledningen till skillnaden ligger i varje förares personlighet, det är något man tar med sig in i bilen.

ANNONS