Bolaget motiverar beslutet med stigande dieselpriser och att resandet ökar i regionen, vilket kräver fortsatta trafiksatsningar.
– Det är ökade kostnader och så kommer trängselskatten. Vi behöver fler och längre tåg, säger Bruno Andersson, vd för Hallandstrafiken.
Senaste prishöjningen, på 7,5 procent för periodkort, gjordes i februari. Genom de nya höjningarna räknar bolaget med att få in cirka tio miljoner kronor extra på ett år.
– Indexökningen av våra kostnader är på 15 miljoner, så i rena pengar går det minus. Egentligen skulle vi behöva höja mer. Men det gör vi inte, säger Bruno Andersson.
Hur länge ligger de här priserna kvar?
– I alla fall ett år.
Bland satsningarna märks även att Blå express från Särö och Kullavik ska få tiominuterstrafik in mot Göteborg. Och i Halmstad samt mellan Halmstad och Laholm blir turerna fler.
– Det ska gå snabbare, rakare och oftare, säger Bruno Andersson.
Periodkortspriserna höjs med cirka två procent medan enkelbiljetterna kommer att kosta fyra procent mer från 9 december. För ett periodkort (30 dagar) mellan Falkenberg och Halmstad blir till exempel ökningen 20 kronor, till 1 025 kronor. Motsvarande kostnad för att resa inom en zon blir cirka 576 kronor istället för nuvarande 565 kronor.