Han fångar Bohuslän genom linsen

Musikläraren tyckte att han skulle bli operasångare. I stället rullade han in i Volvovärlden. Och så gott som alltid med kameran som följeslagare.

ANNONS
|

För han brinner för film, Henrik Pettersson. Sin första kamera fick han i konfirmationspresent. Den har han självklart kvar.

–Super 8. Smalfilm. Jag gjorde spelfilmer som jag la på ljud till.

Men om vi lämnar ynglingen Henrik och återvänder till nutid så är det drygt tre år sedan hans skötebarn Upplevelse-Film, föddes. Hans filmer från olika orter och event runt om i Bohuslän, de som han la ut på facebook till en början, hade upptäckts av företag. Och för att kunna fakturera krävdes ju en F-skattsedel

– De ville beställa filmer, ja, då var jag ju tvungen att bilda bolag. Men jag hade hållit på innan dess. Det började med bilder som jag la ut, jag hade någon tanke om att jag kanske skulle göra digitala vykort. Det blev bildspel och så växte det till film.

ANNONS

Det var fler som fick upp ögonen för honom. Han blev kontaktad av Svenska turistkanalen, som var först i landet med att lägga ut den här typen av filmer för att marknadsföra turist-Sverige genom sin webb-tv-kanal. Sedan blev han kontaktad av Heikki Koskelainen på företaget Scandipixl.com i Kungshamn som driver bland annat Facebooksidorna BOHUS COAST och Smögenkusten för att föreslå ett samarbete. Filmernas syfte var att göra ett pilotprojekt på hans Facebooksidor, för att lyfta fram Sotenäs kommun och mäta effekterna av kommunikationen på Facebook som kanal.

Och nog är det förföriska filmer allt från olika orter runt om i Bohuslän. Den människa som inte vill åka till exempelvis Hållö fyr, Ramsviks Övergård eller äta skaldjur hos Feldts Brygga efter att ha sett Henriks filmer är inte född. Men det är inte bara sommar och sol. Tjurpannan i december är inte att leka med, men lockar lika mycket.

Kust, hav och fiske är ledstjärnor i hans 60-åriga liv som tog sin början på Gullholmen. Men med en mamma som är från Härön på Tjörn och med en pappa som hade sommarställe där föll det sig naturligt att familjen flyttade till Tjörn. Då var Henrik fyra år. Farmor som var konstnär i Stockholm bodde också på Härön på somrarna i huset som farfarsfar, landshövdingen, köpt i början på 1900-talet, vilket fortfarande är kvar i släkten. Där träffade Henriks pappa mamma Ines som var en av sex i barnaskaran i en fiskarfamilj på ön.

ANNONS

– Som pojke fick jag bland annat följa med min morbror Halvard på Härön på makrillfiske. Och annars när vi träffades pratade vi alltid fiske. Morbror hade också en hummertina som det stod Henrik på, när jag var liten. Så när det var något i tinan vara det bara att hämta och för mamma att koka. Så den här miljön har verkligen präglat mitt intresse för natur, kust, hav, fisk och skaldjur.

Och musiken inte att förglömma. I unga år började han spela gitarr och sjunga. Så pass bra att en musiklärare på gymnasiet uppmuntrade honom att bli operasågare. Läraren, som bland andra upptäckt Birgit Nilsson och Helan Döse, visste vad hon talade om. Så blev det inte men väl musiklinjen på Ljungskile folkhögskola.

–När det var dags att göra lumpen såg de till att jag kom till I 17, för de ville att jag skulle spela in en dansbandsskiva som sångare. Sedan följde en lång rad av år med musik, bland annat i Tom Nordbloms orkester och som turnerande trubadur.

Det blev familjebildning, när första dottern föddes I Uddevalla, bodde familjen på Trubaduren, på Balladvägen passande nog. Med tiden hade barnaskaran vuxit till fyra och flytten gått till Munkedal.

ANNONS

–Men det blev för mycket med familj, rep med bandet, ut och spela på helgerna och ett heltidsjobb på det. Så jag prioriterade familjen och la musiken åt sidan, men filmen släppte jag aldrig.

Jobbet var som säljare och senare försäljningschef på Volvo Brandt i Dingle. Och så skulle det förbli i 20 år. Henrik hade sett en annons i tidningen och tänkte, sälja är jag bra på, och jobbet var hans. Undra på, han som liten parvel inledde sin bana med att sälja fröpåsar. Och under en tid på Pripps var han mest framgångsrik i lanseringen av en ny saft och vann en cykel i den interna tävlingen på företaget som 20-åring.

Så småningom blev det skilsmässa, flytt till Uddevalla, ett nytt jobb som regionchef för Volvo Car i Sverige. Och sedan en särbo.

–När vi sen gick isär efter nio år upptäckte jag att jag måste fylla helgerna med något. Och det var nu idén föddes om att kanske göra digitala vykort. Det var här som det började med att jag testade att lägga ut bilder på facebook. Sedan växte det till att bli film. Jag filmar orter och deras miljöer, mycket kust och natur och olika event. Mycket av det jag känner jag vill dela med mig till andra för att få uppleva.

ANNONS

Och detta görs vid sidan om det ordinarie arbetet, numera som affärsutvecklare på Volvo Car. Han har inga sysselsättningsproblem på fritiden om man säger så.

–Mindre eller medelstora företag kan inte lägga en massa pengar på marknadsföring. Jag hjälper de att presentera sin verksamhet med video. Gäller det turism, som nu senast med Ramsviks Övergård, är mitt jobb att inspirera och leda in gästen till hemsidan med hjälp av video i sociala kanaler. Företag kan använda sociala medier som ett komplement. Jag insåg nog ganska tidigt att det här skulle växa, men när det gäller utvecklingen av film och via mobilen har det fullkomligt exploderat. Det finns undersökningar som visar att år 2020 kommer 70 procent av det som läggs ut på Facebook att vara rörlig bild i olika former. Och med lika mycket ökar köpkraften om man använder film i sin marknadsföring. För inte så länge sedan lade jag ut en film från Smögen. på min egen lilla Facebooksida. Efter ett par dygn hade den över 10 000 visningar.

När Henrik arbetar mot ett företag har han en idé om vad han vill göra, presenterar den för kunden, frågar vad är det ni vill lyfta fram som är viktigt för er verksamhet?

ANNONS

–Det gäller att ringa in kundens behov och skapa delaktighet i upplägget. Att sedan skapa och kreera är min uppgift. En bra film, med relativt enkla medel, kan ge enorma effekter om man använder den på rätt sätt.

Och det lyckas Henrik Pettersson göra.

Fakta: Här hittar du hans filmer

Bor: I hus i Uddevalla

Familj: Fyra vuxna barn, tre barnbarn och ett fjärde på väg

Filmar med:Jag använder två kameror, ibland tre. Sony Semipro, Panasonic AVCHD och Lumix GH4 för olika syften och tillfällen. Ibland alla tre samtidigt för mer levande bildväxlingar i filmerna.

Finns på: Hemsidan: www.upplevelse-film.se, Facebook och på Youtube, sök på UpplevelseFilm. Filmer finns dessutom på hemsidorna www.bohuscoast.se, www.smogenkusten.se och på www.turistkanalen.se (Bohuslän)

ANNONS