Här byggs nya bron över Bodeleån – men riskerar att bli gångbar först till påsk

Röda räcken och flera decimeter högre än föregångaren, så ser den nya bron ut som ger väg på strandpromenaden i Uddevalla över Bodeleån. Men även om bron redan ser gångbar ut, riskerar första fotsteget att få vänta till påsk.
– Det kan vara så att att bron står där som ett ödsligt monument fram till våren, säger Anders Löfström, projektledare på samhällsbyggnad i Uddevalla.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Ett vitt dis ligger tungt över Byfjorden och av Uddevallabron syns inte ett spår. Däremot börjar en bro i något mindre skala sakta att ta form. För när strandpromenaden når stråket över Bodeleån ligger det nu en gammal träbro som inte längre är varken rak eller särskilt stabil. Bakom ån på en kulle ligger sex tjocka bjälkar varav två med staket på, och inom loppet av en och en halv timme kommer de tillsammans bilda Bodeles nya bro.

– Det är första gången jag är med på ett brobygge. Annars jobbar jag mest med vatten och avlopp, så det är bra att bryta av med något annat säger Alex Burman som jobbar på Markbygg och har jobbat med markarbetet under hösten.

ANNONS

Riskerar att bli klar först till påsk

De tunga bjälkarna lyfts upp en efter en av lyftkranen på ena sidan ån och placeras ut med broarbetarnas precision och lagarbete.

– Det är inte helt jämt här, ropar någon från ena sidan och en motorsåg åker fram för att jämna till en av trädkolosserna på sidan mot Gustafsberg.

De två sista delarna av den 17 meter långa bron med röda staket kommer till sist ner och bron ser ut att vara klar. Men det kan dröja till våren innan de första fotsulorna får beträda det nya bygget.

Redan i mitten av augusti påbörjades arbetet med den nya bron över bäcken i Bodele. Fram tills tisdagen 20 december handlade det om att göra markarbetet och tanken var att hela bron skulle varit klar i oktober, men en kommunikationsmiss hos broleverantören ska enligt Anders Löfström ligga bakom förseningen.

– Det kan vara så att att bron står där som ett ödsligt monument fram till våren, säger Anders Löfström, projektledare på samhällsbyggnad i Uddevalla.

Förutom själva slutmonteringen som planeras bli klar under onsdagen så ska det även asfalteras ramper mot brons två ändar, och då får det helt enkelt inte bli för kallt.

– I teorin är vi klara om en vecka, men du hör ju mitt tonläge. Jag är inte övertygad såvida det inte blir plusgrader i hela januari, säger Anders Löfström.

ANNONS

Byggd för att klara klimatförändringar

Fram tills den nya bron är klar kommer de promenerande fortsätta gå på den gamla bron.

– Tur att vi inte hann riva den i förväg, då hade det blivit liv i luckan, säger Anders Löfström.

Små sprayande regndroppar faller lekande ner, knappt märkbart över arbetet. Ån är delvis täckt av is, men smältvattnet gör att vattennivån är något högre än vanligt. Ett problem som kommer bli allt vanligare, och mer dramatiskt i takt med klimatförändringarna, men det är inget som oroar Anders Löfström.

– Någon enstaka gång kunde vattnet blir så högt att den gamla bron fick vatten på sig. Den nya bron ligger fem eller sex decimeter högre än den gamla bron, så den kommer klara sig länge från höjda vattennivåer, säger han.

ANNONS